آنچه باید در درست خوانی فرا گرفت

به گزارش وبلاگ چاپارها، خبرنگاران در فارس - کیوان زارعی: کتاب مقدمه ای بر مبانی درست خوانی متن در زبان فارسی، عنوان کتابی است که اکبر صیادکوه استاد دانشگاه شیراز به رشته تحریر درآورده و انتشارات دانشگاه فرهنگیان آن را در 240 صفحه منتشر نموده است.

آنچه باید در درست خوانی فرا گرفت

اکبر صیادکوه در این اثر با دستمایه قرار دادن بحران نادرست خوانی زبان فارسی در بین فارسی زبانان، سعی خود را بر ارائه راهکارهایی قرار داده تا بتوان به وسیله آن کاستی های درست خوانی متن را شناسایی و رفع کرد و این مهارت مهم را بسط و توسعه داد.

در بخشی از دیباچه کتاب، به قلم نگارنده می خوانیم که: توجه به آموزش مهارت های زبانی در نظام های آموزشی ما چندان جدی گرفته نشده است و به همین سبب نه تنها بیشتر دانش آموزان ما بلکه بیشتر دانش آموختگان ما که تحصیلات دانشگاهی را هم پشت سر نهاده اند، در مهارت های نگارشی و خوانشی توانمندی قابل قبولی ندارند و گاه می بینیم توانمندی بعضی از آن ها در به کار بردن زبان های بیگانه از زبان فارسی بیشتر است، با دقت و وسواس واژه های بیگانه انگلیسی، عربی یا فرانسه را بر اسلوب آن زبان ها ادا می نمایند یا بدان زبان ها با در نظر داشتن قواعد آن می نویسند و اما در خواندن یا نوشتن یک متن فارسی دچار مشکل می شوند، در حالی که ضرورت تقویت این توان مندی در زبان مادری دوچندان است.

اکبر صیادکوه کوشیده تا در این کتاب مهارت های اکتسابی درست خواندن متن های فارسی را با شیوه هایی خاص در حد توان و امکان ارتقا دهد و به همین منوال در پنج فصل به هم پیوسته با عناوین: مهارت درست خواندن، عناصر اصلی تأثیرگذار در درست خوانی متن فارسی، شیوه خوانش درست بعضی از اجزای ریز کلام، مباحث مربوط به درست خوانی واژه ها در زبان فارسی و نقش بعضی از اصول و قراردادهای دانش های ادبی در درست خوانی، شیوه ای اصولی را برای یاری به درست خوانی متن فارسی ارائه داده است.

در فصل اول این کتاب خوانندگان با مهارت های درست خواندن متن و مواردی از قبیل جایگاه خوانش در دنیا امروز، روخوانی، نظریه های ادبی قدیم و تازه در مورد جایگاه خوانندگان متن، خوانش دراماتیک، چگونه خواندن، نقش خط فارسی در نادرست خوانی و دشواری های خط فارسی و بعلاوه توانمندی ها و ظرافت های زبان فارسی در جنبه های چند خوانشی، آشنا می شوند.

نگارنده در فصل دوم این کتاب به عناصر تاثیرگذار در درست خوانی پرداخته و در مورد عناصر زبر زنجیره ای زبان در درست خوانی و انواع لحن و هم چنین تکیه و نقش آن در خوانش و نقش درنگ ها در تغییر معنا، سخن به میان آورده است.

در فصل سوم کتاب خوانندگان با بعضی از اجزای ریز کلام و نقش آنها در درست خوانی آشنا می شوند.

صیادکوه، فصل چهارم کتاب مبانی درست خوانی متن را به درست خوانی واژه ها اختصاص داده و در مورد واژه های هم نویسه و هم آوا و بعلاوه جناس های مرکب و دوگانه خوانی ها و ابهام ساختاری متون و شناخت واژه های چند خوانشی و تلفظ صحیح ترکیبات عربی متداول در فارسی به صورتی کاملاً آکادمیک شرح داده است.

نویسنده، در فصل پنجم نیز نقش دانش های ادبی را در درست خوانی گوشزد نموده و در مورد آگاهی های دستور زبان، قراردادهای نگارشی و ویژگی های سبکی و نقش آنها در درست خوانی، سخن گفته است.

در یک نگاه کلی کتاب مقدمه ای بر مبانی درست خوانی متن را می توان کتابی کاربردی در بهبود و ارتقای آموزش مهارت های زبان آموزی، به خصوص مهارت خواندن دانست، چون بنا به متن خود کتاب، خواندن را می توان مهمترین فعالیت اندامی فکر و از مهم ترین مهارت های انسانی دانست که باعث دستیابی فرد به تجربه ها، آگاهی ها، اندیشه ها و دانش و فرهنگ و ادب و... می گردد و همین علت و دلایلی از این قبیل، نگارنده کتاب را واداشته تا در این اثر، خواننده را با مسائل و نکاتی که خوانندگان متن فارسی به صورت همگانی با آن روبرو هستند بنگارد و در این خصوص شیوه های مدونی را برای خوانش بهتر متن ارائه دهد.

صیادکوه هم چنین سعی نموده در این کتاب، به منظور سنجش مقدار مهارت خواندن و افزودن به جنبه های آموزشی کتاب، بیشتر مسائل را با پرسش ها و پاسخ های فراوان همراه کند و یادآور می گردد که دست یابی به مهارت خواندن، همانند دیگر مهارت ها در گروه تمرین و ممارست بسیار است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آنچه باید در درست خوانی فرا گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید در درست خوانی فرا گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید