فرایند صعودی ایران در کسب شاخص های ارزیابی علم و فناوری

به گزارش وبلاگ چاپارها به نقل از معاونت علمی و فناوری، این معاونت، هر سال گزارشی با نام پایش و ارزیابی تحقیق و توسعه، تجاری سازی و نوآوری منتشر می کند که نتایج آن نشان دهنده شرایط صعودی شاخص های علم و فناوری است.

فرایند صعودی ایران در کسب شاخص های ارزیابی علم و فناوری

هدف از انجام پایش و ارزیابی علم و فناوری در کشور ارائه تصویری روشن از شرایط این حوزه است تا با استفاده از نتایج آن با برنامه ریزی درست و دقیق برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری گام برداریم.

منابع اقتصادی علم، فناوری و نوآوری، دستاورد اقتصادی شرکت های خلاق و دانش بنیان، دستاوردهای اقتصادی بخش علم، فناوری و نوآوری و محیط و چارچوب نهادی محورهای کلیدی این گزارش هستند که هر یک بخش هایی را دارند.

محور منابع اقتصادی شامل شاخص های هزینه کرد در تحقیق و توسعه و آموزش، محور دستاوردهای اقتصادی شامل میزان درآمد شرکت های دانش بنیان و خلاق و مستقر در پارک ها و مراکز رشد، میزان اشتغال زایی این بنگاه ها و صادرات آن ها و محور محیط و چارچوب نهادی شامل شاخص های حوزه مالکیت فکری است.

توجه به خلق ثروت و توسعه اقتصادی

شاخص سهم هزینه کرد تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی به نام مهمترین شاخص حوزه تحقیق و توسعه فرایند افزایشی داشته است و از 0.25درصد در سال 1392 به 0.83 در سال 1396 و 0.88درصد در سال 1398 رسید که بهبود مستمر و قابل ملاحظه ای است. آمار این شاخص از طریق مرکز آمار ایران و برگرفته از نتایج پیمایش تحقیق و توسعه منتشر می شود.

از آنجا که هدف محوری سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه خلق ثروت و توسعه اقتصادی است، سهم بخش کسب وکار از هزینه کرد تحقیق و توسعه به نام معیار مهمی در کشورهای پیشرفته مورد توجه است که از 25درصد در سال 1396 به 33 درصد در سال 1398 رسیده است. مرجع داده این شاخص پیمایش مرکز آمار ایران است که هر دو سال یکبار از طریق این مرکز انجام می شود.

130 درصد رشد درآمدی شرکت های دانش بنیان و خلاق

همچنین شاخص کلیدی دیگر در این گزارش، حجم درآمد شرکت های دانش بنیان و خلاق است که در محور دستاوردهای اقتصادی واقع شده است. درآمد این شرکت ها از 366 هزار میلیارد ریال در سال 1396 به 857 هزار میلیارد ریال در سال 1398 افزایش پیدا کرده که 130درصد رشد را نشان می دهد. مرجع داده این شاخص ستاد فناوری های نرم و هویت ساز و مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

تعداد اشتغال ایجاد شده از طریق شرکت های دانش بنیان و خلاق هم به نام یکی از شاخص های کلیدی حوزه اقتصاد دانش بنیان است که فرایند آن در قالب شاخص تعداد شاغلان بنگاه های دانش بنیان در گزارش آمده است. اشتغال ایجاد شده از طریق شرکت های دانش بنیان و خلاق از 127هزار نفر در در سال 1396 با افزایش تقریبی سالانه بیش از 20 هزارنفری، به بیش از 191 هزار نفر در سال 1399 رسیده است.

تعداد درخواست های ثبت شده برای ثبت اختراع (پتنت)، علامت تجاری و طرح های صنعتی و همچنین تعداد اختراعات ثبت شده (پتنت)، علامت های تجاری و طرح های صنعتی ثبت شده از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از دیگر شاخص های کلیدی در گزارش معاونت علمی و فناوری است. در این شاخص ها به طور کلی، ایران فرایندی صعودی را در سال های اخیر تجربه کرده است و از حیث تعداد در بیشتر این شاخص ها در رتبه های بالایی (زیر 20) در دنیا واقع شده است.

واقعی سازی، به روزرسانی و ساماندهی نظام آمار و اطلاعات علم، فناوری و نوآوری نیازمند تداوم و توسعه همکاری و تعامل همه نهادهای ذیربط حوزه علم، فناوری و نوآوری با دستگاه های متولی تولید و منتشرکننده آمار و اطلاعات است. مرکز آمار ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت، گمرک جمهوری اسلامی و سازمان برنامه و بودجه از جمله سازمان های کلیدی در این زمینه هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فرایند صعودی ایران در کسب شاخص های ارزیابی علم و فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند صعودی ایران در کسب شاخص های ارزیابی علم و فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید