میزبانی کربلا از 12 میلیون زائر در اربعینی غریب

به گزارش وبلاگ چاپارها، تهران (پانا) - با انتها آیین اربعین حسینی در کربلای معلا، منابع امنیتی عراق آمار شرکت کنندگان در مراسم سال جاری را با وجود همه گیری ویروس کرونا، بیش از 12 میلیون زائر اعلام کردند.

میزبانی کربلا از 12 میلیون زائر در اربعینی غریب

به گزارش ایرنا، با وجود نگرانی ها از احتمال اثرگذاری همه گیری کرونا در آیین اربعین حسینی سال جاری، خبرگزاری ملی عراق نینا به نقل از این منابع خاطرنشان کرد که 12 میلیون زائر عراقی در طول 10 روز گذشته (دهم تا بیستم صفر) برای گرامیداشت اربعین حسینی، وارد کربلا شدند.

دولت عراق به دلیل نگرانی از شیوع کرونا، سال جاری از صدور ویزا برای زائران خارجی علاقه مند به مشارکت در راهپیمایی اربعین حسینی خودداری کرد اقدامی که باعث غیبت ایرانیان به عنوان دومین جمعیت عظیم زائران در اربعین حسینی بعد از زوار عراقی شد.

آیین اربعین حسینی در عین حال در نتیجه عملیات پیشدستانه امنیتی روزها و هفته های قبل از آغاز مراسم و تدابیر امنیتی در طول ایام پیاده روی زائران در مسیرهای مختلف به سمت کربلا، با آرامش و در امنیت برگزار گردید.

طبق گزارش خبرگزاری نینا، بیش از 31 هزار نیروی امنیتی از پلیس، نیروهای اطلاعاتی و الحشد الشعبی و یک هزار و 600 نیروی داوطلب مردمی در ارائه خدمات شهری و بازرسی و نظم بخشی به حرکت زائران در مراسم اربعین حسینی سال جاری شرکت کردند.

وزارت حمل و نقل عراق نیز با به کارگیری ناوگان ویژه خود شامل هفت هزار و 500 دستگاه خودرو در طول ایام اربعین برای نقل و انتقال زائران به داخل و خارج کربلا، از موفقیت این طرح خبر داده است.

تولیت های عتبات مقدسه در عراق شامل عتبات مقدسه نجف اشرف، کاظمین، سامرا به علاوه امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) همانند سال های گذشته سال جاری نیز در نقل و انتقال زائران به وزارت حمل و نقل و دیگر دستگاه های خدمات رسان یاری کردند.

مشارکت بیش از سه هزار و 500 پاکبان شهری و 605 دستگاه حمل زباله به علاوه توزیع یک هزار سطل عظیم جمع آوری زباله و 100 هزار کیسه زباله از دیگر اقداماتی بود که در طول 10 روز مراسم اربعین حسینی در کربلا (دهم تا بیستم صفر) سبب شد تا نظافت عمومی در این شهر مقدس حفظ گردد.

طبق گزارش ها، 12 شهرداری از 12 استان از جمله استان های سنی نشین عراق در جمع آوری زباله و نظافت شهری در طول آیین اربعین حسینی به شهرداری کربلا یاری کردند که در نتیجه آن جمع آوری و معدوم کردن 11 هزار تن زباله بوده است.

از حیث بهداشتی نیز 45 گروه در این استان با همراهی ده ها دستگاه خودرو فوریت های پزشکی، در طول مسیرهای منتهی به کربلا برای ارائه خدمات بهداشتی به زائران، مستقر شدند.

سه بیمارستان عظیم در استان کربلا به علاوه 45 مرکز درمانی نیز در این راستا فراهم آمد و طی این مدت 658 هزار زائر به صورت سرپایی در طول ایام اربعین درمان شدند و بیش از یک هزار و 500 کیسه خون از داوطلبان نذر خون جمع آوری شد.

در همین حال اداره آیین های اربعین و سازماندهی موکب های حسینی وابسته به عتبه حسینی و عباسی در کربلا خاطرنشان کرد که 10 هزار و 600 موکب و هیات حسینی در اربعین سال جاری ثبت شده است.

این موکب ها از استان های مختلف عراق در طول 10 روز از دهم تا بیستم صفر به زائران در کربلا خدمات رسانی کردند.

این اداره پیش تر در جریان حادثه سه شنبه گذشته گفته بود که تنها یک موکب غیرقانونی در روز سه شنبه گذشته (18 صفر) قصد داشت که بدون مجوز قانونی، در مراسم اربعین حسینی اخلال ایجاد کند که با دخالت به موقع نیروهای امنیتی، این اقدام آنها مهار شد.

در حوزه رسانه ای نیز 44 شبکه تلویزیونی به علاوه 50 خودرو اس ان جی و 180 رسانه و ده ها رادیو و خبرگزاری مراسم اربعین حسینی را پوشش دادند تا این آیین با شکوه به بهترین وجه به در دنیا مخابره گردد.

لازم به یادآوری است که تولیت های حسینی و عباسی به همراه مقامات محلی استان و فرماندهان دستگاه های امنیتی هر سال در کنفرانس خبری مشترک، سرانجام موفقیت آمیز برپایی آیین اربعین حسینی و شمار زائران شرکت نماینده در این مراسم را اعلام می نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "میزبانی کربلا از 12 میلیون زائر در اربعینی غریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزبانی کربلا از 12 میلیون زائر در اربعینی غریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید