راه های مقابله با پشه آئدس

به گزارش وبلاگ چاپارها، تهران (پانا) - این روزها پیدایش پشه آئدس در استان هرمزگان در رسانه ها زیاد مطرح می شود که در این خبر به آه پیدایش و مقابله با آن پرداخته شده است.

راه های مقابله با پشه آئدس

به گزارش باشگاه وبلاگ چاپارها، تب دانگ نام یک بیماری ویروسی است که به دو شکل معمولی و خونریزی دهنده بروز می کند و به آن تب استخوان شکن هم می گویند.

این بیماری از طریق پشه ای به نام آئدس اجیپتی به انسان منتقل می شود. اگرچه این پشه در منطقه ها استوایی، جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا دیده می شود، ولی می تواند از طریق مسافران یا حمل و نقل کالا به سایر کشور ها هم توسعه یابد.

مرحله حاد بیماری همراه با تب و درد عضلانی حدود یک تا دو هفته طول می کشد و برای درمان این بیماری مراجعه به مراکز درمانی مجهز الزامی است. باید بیمار به دقت تحت نظر قرار گیرد و در صورت لزوم اکسیژن یا مایعات وریدی برایش تجویز و از مصرف خودسرانه مسکن ها خودداری شود، زیرا ممکن است باعث تشدید مسائل خونریزی شود.

تنها راه موثر مبارزه با این بیماری مقابله با پشه ناقل آن است؛ لذا بهسازی محیط زیست از طریق جمع آوری زباله ها و مکان هایی که ممکن است آب باران و آب های سطحی در آن ها ذخیره شود از اقدامات ضروری است. به طور مثال لاستیک های فرسوده اتومبیل که آب باران در آن ها جمع می شود محل مناسبی برای رشد و تکثیر بچه است. استفاده از اسپری ها و ترکیبات دور کننده حشرات در مدت اقامت در کشور های آلوده هم می تواند در حفظ سلامت آنان موثر باشد.

هیچگونه واکسنی برای بیماری های منتقله از طریق پشه آئدس وجود ندارد و نزدیک به 80 درصد از بیماران مبتلا به ویروس تب دنگی هیچ گونه نشانه ای نداشته یا نشانه های بسیار خفیفی مانند تب ملایم دارند؛ این بیماری فقط در 5 درصد بیماران به صورت وخیم بروز می کند و علائمی همچون خونریزی معمولاً از بینی و لثه ها، بی حالی عمومی و کاهش شدید پلاکت خون ایجاد می شود.

نشانه های این بیماری 3 تا 14 روز بعد از ورود ویروس به بدن فرد ظاهر می شود و بیشتر مواقع نشانه ها بین 4 تا 7 روز بعد از گذشت آشکار می شود. معمولا نشانه ها در بچه ها مبتلا به ویروس دنگی مشابه سرماخوردگی معمولی یا اسهال و استفراغ است. علائم این بیماری شامل سردرد درد های عضلانی، کسالت و بی حالی غیرطبیعی تب و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت های مختلف بدن و در صورت شدت بیماری گاهی خونریزی است.

مکان های مناسب رشد و تخم گذاری پشه آئدس

ظروفی که آب در آن ها جمع می شود مکان مناسبی برای رشد و تخم گذاری پشه است. ظرف آب پرندگان زیر گلدانی، لاستیک های بلا استفاده ای که در سطح شهر رها شده اند و هر ظروفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع شود می تواند مکان مناسبی برای رشد پشه باشد.

اقدامات خود مراقبتی که باید در مقابل بیماری تب دانگ انجام و توجه شود به این صورت است؛

- ظروف زیر گلدان برداشته شود

-آب های زیر کولر به صورت روزانه و مرتب خالی شود

-در به منابع ذخیره آب شور در منزل همیشه بسته باشد

-لاستیک های فرسوده و مستعمل در محیط خانه وجود نداشته باشد

- قوطی های کنسرو جمع آوری و معدوم شود

- نصب توری بر روی درب و پنجره ها و هواکش ساختمان

- نظافت و پاکیزه نگه داشتن خانه و پیرامون آن

-خشک کردن سطوح مرگ و آب های راکد

- استفاده از اسپری و مواد دافع حشرات مانند پماد و کرم در منطقه های که پشه وجود دارد

- پوشیدن لباس های ترجیحاً رنگ روشن و آستین دار که اکثریت بدن را بپوشاند

- استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند خوابیدن زیر پشه بند

در صورت بروز هرگونه علائمی در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت محله زندگی خود مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "راه های مقابله با پشه آئدس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های مقابله با پشه آئدس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید