آشنایی با تاریخچه پیکان، خودروی محبوب ایرانیان

به گزارش وبلاگ چاپارها، تولید خودرو پیکان از سال 1346 خورشیدی آغاز شد و تا حدود 40 سال این تولیدات ادامه داشته است. با تاریخچه خودرو پیکان بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با تاریخچه پیکان، خودروی محبوب ایرانیان

پیکان یک خودرو سواریایرانی است و تولید آن توسط شرکت ایران خودرو از سال 1346 خورشیدی شروع شد.در حدود 40 سال این تولیدات ادامه داشته است. شرکت ایران خودرو توسط احمد ومحمودخیامی دو برادر در تهران تاسیس شد. از سال 1346 پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکسروانه بازار شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به مدل های تولیدیافزوده شد و همچنین پیکان اتوماتیک در سال 1349 پا به عرصه گذاشت. در سال 1350 و1351 شش مدل پیکان تولید میگشت: دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسیو اتوماتیک. و در خاتمه تولید آن درسال 1383 خاتمه یافت و پیکان این خودرو سواریمحبوب ایرانیان از دور خارج گشت. عده بسکمک از مردم هم عقیده دارند که باوجود معایب و کم و کاستی هایی که پیکان دارد اگر همچنان هم پیکان تولید می گشت آنرا به پراید ترجیح داده و در مقایسه با پیکان و پراید خودرو پیکان را برای خرید برمی گزیدند .

آرم ایران خودرو

احمد و محمود خیامی

شرکت ایران خودرو

تاریخچه خودرو پیکان

پس از چند مرتبه تلاش نافرجام برای تولید خودرو های فیات در اوایل دهه1340، قرارداد مونتاژ پیکان (آخرین مدل هیلمن هانتر، مدل 1966) در ایران میانشرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) و گروه صنعتی روتس Group Rootes)) انگلستان، که در آستانه ورشکستگی بود، بستهشد و تولید این خودرو بعد از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع گشت.طراحی اصلی خودرو پیکان توسط شرکت تالبوت از زیر مجموعه های گروه روتس صورت گرفتهبود.

در سال 1347 یعنی یک سال بعد شرکت آمریکایی کرایسلر اقدام به خرید گروهصنعتی روتس کرد که البته این امر بر فرایند تولید پیکان در ایران تاثیرگذار نبود ومدل های گوناگونی از پیکان در ایران تولید می گشت. در سال 1359 تولید پیکان باظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) که طراحی معروف شرکت کرایسلر بود، در ایران شروع شد .

فرایند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین شکل تا سال 1364 ادامه پیداکرد و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن ها رامونتاژ می نمود و در کنار آن قسمت هایی مانند بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقبو جلو در ایران تولید می شدند .

در سال 1364 خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف گشت و با شرکت پژو فرانسه ادغام گشت. بنابراین ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرتاصلی روبرو گشت و تولید پیکان از سقف بیش از 70 هزار دستگاه در سال 1363 به سههزار دستگاه در سال 1368 افت پیدا کرد. در این سال کارخانه پژو موافقت نمود ایرانخودرو با بکار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو 504 بر روی بدنه پیکان، تولید پیکانرا همچنان ادامه دهد که این رویه تا حدود شش سال دوام داشت .

وانت پیکان

بعد از آن با تولید قطعات لازم در ایران، پیکان1600 در شهریور ماه 1371تولید گشت و تولید آن تا 25 اردیبهشت سال1384، در حدود 13 سال ادامه پیدا کرد. درروز 25 اردیبهشت سال 1384 بعد از گذشت 38 سال و تولید دو میلیون و 295 هزاردستگاه، تولید پیکان متوقف گشت و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاده شد. بعد ازآن خط تولید پیکان با سمند (خودرو) و رنو ال 90 (لوگان) جایگزین گشت .

مدل های پیکان

کارلوکس: تولید آن از سال 1346 شروع گشت و دارای حجم موتور 1725 سی سیبود. این مدل پیکان دارای نوارهای فلزی و آب کروم کاری در جای کنار بدنه، داشبوردچوبی و همچنین سپرهای استیل کوتاه بود .

  • دولوکس: تولید آن از سال 1346 شروع گشت .
  • استیشن
  • وانت
  • تاکسی
  • اتوماتیک سال 1349 به تولیدات اضافه شد

تیونینگ پیکان

طراحی جدید پیکان

پیکان جوانان (هیلمن هانتر جی تی)

استقبال ایرانیان از پیکان باعث شد در اوایل دهه 1350 مدل جوانان آنکه دارای حجم موتور 1800 سی سی، قدرت موتور بیشتر و دو کاربراتور بود به خط تولیدپیکان افزوده گردد.

دولوکس فیس لیفت

از سال 1359 پیکان با تغییری که کرایسلر در طرح ظاهری هانتر ایجادکرد، مثل تغییر کامل چراغ های جلو وعقب (به شکل بزرگ و یکپارچه کاملاً مستطیل)،پانل نشانگرهای مقابل راننده، تولید گشت (این مدل در سال های شروعین تولید بهپیکان چراغ بنزی معروف بود).

پیکان پژویی

در سال 1370 شرکت ایران خودرو با بهره گیری از سیستم تعلیق و موتور1800 سی سی، پژو 504 بر روی بدنه پیکان، نوع تازه ای از پیکان را که در ایران بهپیکان پژویی معروف گشت تولید کرد و تا 6 سال تولید آن را ادامه داد.

پیکان 1600

تولید آن از شهریور 1371 با تولید موتور 1600 سی سی مگاموتور در ایرانو بهره گیری از گیربکس هایی (از کشورهای آلمان آرژانتین و در نهایت تولید داخل)اکسل های تولید ایران، شروع گشت و تا 13 سال ادامه داشت.

پیکان سواران معروف

اولین مصرف کننده معروف پیکان امیرعباس هویدا، نخست وزیر ایران بود کهتا آخرین روزهای صدارت، اتومبیل مرسدس بنز ضدگلوله خود را سوار نشد و پیکان سرمه ایرنگش را ترجیح داد. جمله معروف او در مورد پیکان این بود: به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشتهباشد.

منبع: setare.com

به "آشنایی با تاریخچه پیکان، خودروی محبوب ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تاریخچه پیکان، خودروی محبوب ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید