خودرو چینی انتخاب اول چینی ها در کشور خودشان نیست
به گزارش وبلاگ چاپارها، خودرو چینی در چین کمتر از سایر برندهای جهانی مشتری دارد. برخلاف کشورمان که ما به غیر از برندهای چینی انتخاب دیگری نداریم، چینی ها می توانند به بازار جهانی خودرو دسترسی داشته باشند. از همین رو، دلیلی ندارد که چینی ها خودرو چینی سوار شوند! آخرین آمار منتشر شده حاکی از این است که فولکس واگن در صدر پر فروش های بازار چین در سال گذشته میلادی قرار گرفته است. اما شرایط چینی ها در کشور خودشان به چه شکل بود؟
وبلاگ چاپارها - محمد فتح اللهی - هر از گاهی یک محصول چینی در بازار ایران معرفی می گردد. محصولاتی که عمدتاً در بازار چین هم مشتری ندارند. اما در بازار خودرو کشورمان به چندین برابر قیمت اصلی خود به فروش می رسند.
اگر نام این کار را کاسبی تحریم نگذاریم، قطعاً گران فروشی می تواند واژه مناسبی باشد. اما چینی ها درها را به روی خود نبستند. بکه کاری کردند تا امروز بسیاری از برندهای دنیای خودرو برای حضور در آن بازار سر و دست بشکنند.
بسیاری از خودروسازان اروپایی و حتی آسیایی محصولاتی مخصوص بازار چین طراحی نموده و به فراوری می رسانند. حتی BMW سبک طراحی جلو پنجره های خود را تغییر داد. چرا که چینی ها گریل بزرگ را می پسندند.
چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، همه ما روزی سوار خودروهای چینی خواهیم شد. اما یک فرق بزرگ بین ما و سایرین وجود دارد. تفاوت این است که محصولات با کیفیت عمدتاً نصیب اروپایی ها می گردد. اما سهم ما از خودروهای چینی، محصولاتی بی نام و نشان و ناشناخته حتی در بازار چین هستند.
خودروسازان خصوصی ما این روزها برای عرضه خودرو چینی تازه به بازار ایران در تکاپو هستند. اما چینی ها انتخاب اولشان برای خرید خودرو؛ خودرو چینی نیست.
رتبه اول از آن فولکس واگن
طبق آمار منتشر شده، خودروهای فولکس واگن انتخاب اول چینی ها در کشورشان است. 2/165/431 دستگاه از محصولات این برند آلمانی در سال 2021 از سوی چینی ها خریداری شد.
فولکس واگن لاویدا در صدر پر فروش ترین خودروهای این برند آلمانی در بازار چین است.
فولکس واگن آنقدر به بازار چین اهمیت می دهد که نشان تجاری JETTA را برای این کشور در نظر گرفته است. البته فولکس واگن رتبه اول فروش در چین را به واسطه فروش خودروهای جتا بدست نیاورده است. بلکه خود نشان تجاری VW انتخاب اوب چینی ها در کشورشان بود.
تویوتا در رده دوم نهاده شده است
خودرو چینی / تویوتا کرولا در چین با نام Railing هم به فروش می رسد.
حضور فولکس واگن در رده اول و تویوتا در رده دوم یک پیغام بزرگ است. پیغامی که مضمون آن اهمیت دادن چینی ها به کیفیت ساخت خودرو است.
اگر خودرویی با کیفیت ساخت بالا در آن بازار حضور داشته باشد، مردم چین برایش سر و دست می شکنند. اما اگر این فاکتور مهم را دارا نباشد، حتی چینی ها هم سمت آن محصول نخواهند رفت.
تویوتا در حالی رده دوم فروش را بدست آورد که سال گذشته میلادی، 1/656/053 دستگاه محصول در بازار چین فروخته بود.
هوندا در رده سوم
خودرو چینی / پرفروش ترین مدل هوندا در بازار چین CR-V بود.
در طول سال گذشته میلادی، هوندا جمعاً 1/525/437 دستگاه خودرو در بازار چین به فروش رساند. پر فروش ترین محصول این برند ژاپنی در 2021، مدل CR-V بود. هوندا در مجموع 143/421 دستگاه از این مدل را به مردم چین فروخت.
Geely در رده چهارم
خودرو چینی / جیلی Tugella نخستین SUV کوپه جیلی
نخستین برند چینی که در میان ده برند پر فروش چینی دیده می گردد، جیلی است. خاطره خوبی از این برند نداریم. تصور ما از محصولات این خودروساز چینی عمدتاً مربوط به مدل GC6 است.
خودرویی که تا همین اواخر هم به بازار ایران عرضه شد و اکنون در بازار دست دوم فراتر از سیصد میلیون تومان قیمت دارد! 1/074/672 دستگاه از محصولات این خودروساز چینی به وسیله چینی ها در سال گذشته میلادی خریداری شد.
جیلی این روزها در بازار ایران حضور ندارد. اما لوتوس، Lynk&Co، پروتون، ولوو و پولستار را در اختیار دارد. برندهایی که بسیاری از آنها این روزها در بازار اروپا برای رقبای دیگر خود خط و نشان می کشند.
نیسان در رده پنجم
Sylphy پر فروش ترین خودرو برند نیسان در بازار چین بود.
این خودروساز ژاپنی در سال 2021 تعداد 1/000/309 دستگاه خودرو در بازار چین به فروش رساند. مدل Sylphy از سوی چینی ها محبوب ترین مدل شناخته شد. بطوری که 293/230 مشتری برای خرید این مدل نیسان در بازار چین اعلام آمادگی نموده بودند.
چانگان در رده ششم
خودرو چینی / مدل CS35 پلاس نسخه تازهی از خودرویی است که در بازار ایران فروخته می شد.
چانگان روزگاری در کشورمان حضور داشت. اما از جمله برندهایی بود که با آغاز تحریم های صنعت خودرو ایران، این بازار را ترک کرد.
خودرو چینی / کراس اوور چانگان CS75 پر فروش ترین محصول این برند چینی شناخته شد.
این خودروساز چینی در سال گذشته میلادی توانست 996/775 دستگاه خودرو در بازار خودرو کشور چین به فروش برساند. پر فروش ترین مدل چانگان در چین CS75 شناخته شد. کراس اووری که 194/178 دستگاه از آن به وسیله چینی ها خریداری شد.
Buick در رده هفتم
خودرو چینی / سدان Hideo پر فروش ترین خودرو بیوک در بازار چین است.
بیوک توانست با فروش 828/630 دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی، رده هفتم فروش را در بازار چین بدست آورد. سدان Hideo پر فروش ترین مدل این برند آمریکایی لقب گرفت. 18/832 دستگاه از این خودرو به وسیله مردم چین خریداری شد.
مدل Hideo مجهز به یک موتور 1/5 لیتری با 113 اسب بخار قدرت است. البته مدل 1/3 توربو این خودرو نیز که توان 163 اسب بخار دارد نیز میان مردم چین محبوبیت خاصی دارد.
Wuling در رده هشتم
خودرو الکتریکی ولینگ مینی به رکورد فروش 50/561 دستگاهی در بازار چین دست یافت.
نام این برند چینی برای بسیاری از ما نا آشنا است. اما چینی های بسیاری خریدار خودروهای این برند هستند. ولینگ آنقدر در چین پر هوادار است که تا سال ها در رده نخست بیشترین اندازه فروش خودرو در کل این کشور را در اختیار داشت.
خودرو الکتریکی ولینگ مینی 50/561 مشتری در طول سال گذشته میلادی داشت. خودرویی که 165/816/000 میلیون تومان قیمت دارد و توان آن به تنها 41 اسب بخار می رسد. شعاع حرکتی این خودرو برقی ولینگ فقط 120 کیلومتر است!
ولینگ استار پر فروش ترین محصول این برند چینی در بازار چین است.
اما پر فروش ترین خودرو غیر الکتریکی ولینگ مدل Star بود. کراس اووری که 12/799 دستگاه از آن در طول سال گذشته میلادی به فروش رفت. Wuling در سال 2021 جمعاً 818/041 دستگاه خودرو در بازار چین به فروش رساند.
هاوال در رده نهم
برند هاوال است که می توانست سهم فوق العاده ای از فروش خودرو در بازار ایران داشته باشد. برندی که با کیفیت قابل قبول خود توانست مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند.
اما با آغاز تحریم های صنعت خودرو، بهمن موتور با این برند چینی خوب خداحافظی کرد تا بی نام و نشان ها جای آن را در این خودروساز داخلی بگیرند.
هاوال فروش 770/008 دستگاهی را در سال گذشته میلادی تجربه کرد. بیشترین اندازه از این فروش، مربوط به مدل H6 بود که 41/456 دستگاه از آن به وسیله چینی ها خریداری شد.
BYD در رده دهم
مدل Qin پلاس پر فروش ترین خودرو بی وای دی در بازار چین شناخته شد.
نشان بی وای دی در کشورمان مساوی است با بدعهدی خودروسازی کارمانیا. خودروسازی که نه تنها هنوز بیش از دو هزار دستگاه خودرو به مشتریان خود بدهکار است، بلکه یکی از برترین های بازار چین را در ایران تبدیل به نمادی از فلاکت و درماندگی کرد.
این برند چینی در بسیاری از نقاط دنیا بسیار پر هوادار است. اما کارمانیا کاری با این نشان تجاری کرد که به محض شنیدن نامش لرزه به اندام مشتری ایرانی بیوفتد. کارمانیا در دوران پیش از تحریم در عرضه محصولات بی وای دی ناکام بود. حالا که بسیاری از برندهای چینی با تغییر نام و نشان فرصت حضور دوباره در ایران را دارند، باز هم کارمانیا نتوانست این برند خوشنام را در کشورمان احیا کند.
در کشور چین تعداد 730/093 دستگاه از خودروهای بی وای دی به فروش رفت. بیشترین آمار فروش این برند هم مربوط به مدل Qin Plus بود که توانست 24/284 مشتری چینی برای خود پیدا کند.
BMW در رده یازدهم
سری سه پر فروش ترین محصول BMW در بازار خودرو چین بود.
به غیر از فولکس واگن، در میان ده برند پر فروش بازار چین نامی از خودروسازان آلمانی دیده نمی شد. ب ام و هم به حضور در رده یازدهم این جدول بسنده کرد.
ب ام و در طول سال گذشته میلادی توانست 651/999 دستگاه خودرو در چین به فروش برساند. از میان انبوهی از محصولات ب ام و، سری سه با فروش 9/083 دستگاهی در رده اول نهاده شد.
چری در رده دوازدهم
برندی که در داخل کشورمان سعی دارد خودش را با نام فونیکس بشناساند، در بازار خودرو چین حتی در ده رده اول پر فروش ها هم قرار ندارد. چری که با شبوه قیمت گذاری عجیب و غریب خود در ایران گران فروشی می نماید، در کل سال 2021 در مجموع 651/230 دستگاه خودرو در چین فروخت.
رده دوازدهم فروش چری در بازار چین یعنی این خودروساز حتی در شکست دادن جیلی، چانگان، Wuling، هاوال و BYD ناکام ماند. پر فروش ترین مدل چری در بازار چین نه تیگو هشت پرو بلکه تیگو هشت قدیمی است. خودرویی که 122/147 دستگاه از آن به وسیله چینی ها خریداری شد.
آئودی در رده سیزدهم
Audi در تمام طول سال گذشته میلادی 643/500 مشتری برای محصولات خود در چین پیدا کرد. این خودروساز آلمانی بسیاری از مدل های خود را با ورژن لانگ (طول محور بیشتر) در چین به فروش می رساند.
پر فروش ترین و محبوب ترین مدل آئودی در کشور چین A6L بود. خودرویی که 9/813 دستگاه از آن در طول دوازده ماه گذشته به فروش رسید.
مرسدس بنز در رده چهاردهم
مرسدس بنز در رقابت با سایر هموطنان خود در کشور چین ناکام ماند. این خودروساز آلمانی جمعاً 598/935 دستگاه خودرو در طول سال گذشته فروخت. رقمی که در مقابل فروش میلیونی فولکس واگن بسیار ناچیز است.
بیشترین محصول به فروش رفته در چین هم مدل GLC بود که توانست 13/072 مشتری داشته باشد.
تسلا در رده پانزدهم
خودروساز مشهور برقی آمریکایی تنها 473/103 دستگاه خودرو در کشور چین فروخت. رقمی که انتظار آن از سوی تسلا نمی رفت! تعجب انگیز ترین چیز آمار پر فروش ترین محصول این برند در کشور چین بود. نه مدل S، نه مدل X؛ بلکه مدل Y توانست بین مردم چین محبوب ترین باشد. 40/500 دستگاه از این خودرو به وسیله چینی ها در سال گذشته خریداری شد.
رده های 16 تا 20
MG، گک (GAC)، دانگ فنگ، هیوندای و Roewe به ترتیب در رده های شانزدهم تا بیستم پر فروش های چین حضور داشتند. ام جی 456/312 دستگاه، گک 450/734 دستگاه، دانگ فنگ 383/996 دستگاه، هیوندای 360/565 دستگاه و Roewe هم به فروش 350/280 دستگاهی رسیدند.
حضور دانگ فنگ در رده 18 این فهرست بسیار تعجب بر انگیز بود. خودروسازی که این روزها ارتباط بسیار نزدیکی با بخش خصوصی صنعت خودروسازی ما دارد، خود در بازار چین حرفی برای گفتن ندارد!
دانگ فنگ تجربه همکاری با بسیاری از خودروسازان خصوصی ما را دارد. از فردا موتور گرفته تا ایران خودرو همه و همه یا روزگاری محصولی از این برند فراوری کردند، یا حالا با معرفی مدل های قدیمی آن در کشور سعی دارند چراغی را روشن نگه دارند. اما جایگاه فروش دانگ فنگ در بازار چین نشان می دهد که ما باز هم در انتخاب شرکای تجاری خود اشتباه کردیم!
مدل T5 دانگ فنگ روز گذشته به وسیله فردا موتور رونمایی شد و نسخه T5 evo قرار است با آرین موتور به ایران بیایید. البته با نام لاماری!
رده های 21 تا 30
هونگچی، شورلت، فورد، کدیلاک، Link&Co، بائوجون، اوشان، Jetta، مزدا و جتور هم در رده های بیست و یکم تا سی ام نهاده شدند.
پر فروش ترین محصول جتور در بازار چین X70 Plus است که از سوی بهمن موتور عرضه نشده است. بلکه مدل قدیمی تر X70S برای عرضه به بازار ایران از سوی این خودروساز خصوصی انتخاب شد.
هونگچی 300/600 دستگاه، شورلت 269/818 دستگاه، فورد 248/202 دستگاه، کدیلاک 233/119 دستگاه، لینک اند کو 221/739 دستگاه، بائوجون 221/629 دستگاه، اوشان 194/381 دستگاه، جتا 178/100 دستگاه، مزدا 169/643 دستگاه و جتور 154/077 دستگاه خودرو در چین فروختند.
حضور JEOUR یا همان فیدلیتی بهمن موتور در رده آخر این جدول بسیار تأمل برانگیز است. برندی که به زحمت در کشور میلیارد نفری چین برای خود مشتری پیدا می نماید، در کشورمان به ارقام بسیار گزافی فروخته می گردد!
پر فروش ترین مدل JETOUR در بازار چین X70 Plus است. خودرویی که 111/101 دستگاه از آن در چین مشتری پیدا کرد. جالب این است که این مدل تازهتر از سوی بهمن موتور برای بازار ایران انتخاب نشد. بلکه نمونه قدیمی تر آن در کشورمان به عنوان کراس اوور لوکس عرضه به فروش می رسد.
دانگ فنگی دیگر در صنعت خودرو ایران؛ فردا T5 رونمایی شد / محصول از رده خارج چینی با برند ایرانی و قیمت فضایی
دایون Y5 خودرویی که با 300 میلیون تومان سود شنبه به فروش خواهد رسید
مکث موتور و شریک تجاری چینی تازه / تمام احتمالات عرضه محصولات آنالیز شد
بایک Beijing X7 کراس اوور احتمالی مکث موتور را بشناسید / مشخصات فنی + قیمت
منبع: بیت ران