تبعات حذف یارانه سوخت هواپیما
به گزارش وبلاگ چاپارها، درحالی که نقدها نسبت به حذف یارانه سوخت هواپیما بالا گرفته، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را تکذیب می نمایند، منتقدان می گویند، در صورتی که این اتفاق رخ دهد، عملا سفر با هواپیما از سبد مصرفی بسیار از خانوار ها حذف خواهد شد، زیرا با آزادسازی قیمت سوخت، قیمت بلیط نیز چندین برابر خواهد شد که با عایدی های فعلی عموم مردم، عملا سفر با هواپیما دیگر مقدور نخواهد بود.
به گزارش وبلاگ چاپارها، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره موضوع چرایی اختصاص یارانه سوخت به هواپیما های مسافری و اختصاص سوخت لیتری 600 تومان به هواپیما ها که به ادعای بعضی موجب پرداخت یارانه 20 هزار میلیاردی به شرکت های هواپیمایی می گردد؟ گفت: درصد و عدد و رقمی که اعلام می گردد، صحیح نیست و این را می توان از تعداد هواپیما های فعال و مقدار مصرف دقیق گفت تا تعیین گردد چه درصدی از سبد هزینه دولت را در برگرفته است.
محمد محمدی بخش افزود: دلایل متعددی وجود دارد که در نهایت کلان نظام به این نتیجه رسیده است که یارانه سوخت هواپیما ها قطع نگردد. از سویی اثر بخش هوایی در اقتصاد کل کشور تاثیر کلیدی دارد. دولت ها همیشه به این موضوع اثرگذاری مطلع هستند و همیشه در سبد مالی دولت آنالیز شده است و به دلایل مختلف مجدداً سوخت 600 تومانی هواپیما های مسافری تصویب شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی درباره اینکه گفته می گردد فقط دهک های بالای جامعه از حمل ونقل هوایی استفاده می نمایند، گفت: با کد ملی می توانیم بگوییم که چه قشری سوار هواپیما می شوند. چرا که مقدار مسافر در بخش دولتی و در بخش شخصی کاملاً با کدملی تعیین است.
به گفته محمدی بخش با وجود ادعای استفاده ثروتمندان از بخش هوایی بخش اعظمی از دولت و کارمندان با هواپیما جابجا می شوند و این یک ذهنیت غلط است که کارکرد بخش هوایی برای طبقه مرفه جامعه است.
با حذف یارانه سوخت، ایرلاین های تعطیل می شوند
آرمان بیات کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی در تبادل نظر با وبلاگ چاپارها با اشاره به اینکه حذف یارانه سوخت هواپیما ها تبعات جبران ناپذیری را در پی دارد، اظهارداشت: اصولا یارانه برای این پرداخت می گردد که فاصله بین هزینه های پرواز و بعلاوه کاهش قدرت خرید مردم جبران گردد، به نوعی از افزایش توان خرید جامعه با این شیوه حمایت می گردد، این حمایت نیز به صورت غیر مستقیم است، امروز هنوز درک درستی از صنعت حمل و نقل هوایی وجود ندارد، به همین دلیل است که بعضی از حرف ها زده می گردد.
وی افزود: اینکه استنباط گردد، سفر با هواپیما یک کالای لوکس است که نباید از آن حمایت گردد، به هیج عنوان صحیح نیست، صنعت حمل و نقل هوایی به نوعی پشتیبان صنایع دیگر است که اگر قرار باشد، به سمت آزادسازی رود، بسیاری از صنایع و مشاغل آسیب بببنند، به طور مثال کسی که در جهت تهران- سیرجان تردد می نماید، برای کار و فعالیت فراوریی می رود و اگر قرار باشد، در چنین جهت های داخلی که تعدادشان هم کم نیست، قیمت ها چندین برابر گردد، عملا بحث سرمایه گذاری در کشور با مسائل زیادی روبرو می گردد.
بیات گفت: استفاده از هواپیما تنها مربوط به سفر نیست، بلکه صنایعی همانند گردشگری داخلی و خارجی پیوند کاملی با این بحث دارند و اگر قرار باشد، قیمت سوخت آزاد گردد، عملا دیگر از هواپیما نمی توان استفاده کرد، از سوی دیگر در بحث مالی بسیار از کسب و کار ها نیز از گران شدن سرسام آور قیمت بلیط هواپیما تاثیر منفی می پذیرند که همین موضوع عواقب بسیاری را در پی دارد.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی با اشاره به اینکه این نگاه که هواپیما تنها ابزار سفر است، به هیچ عنوان درست نیست، افزود: با سوبسیدی که به سوخت هواپیما داده می گردد به نوعی از سایر صنایع و کسب و کار ها حمایت می گردد، زیرا شبکه حمل و نقل هوایی ابزاری برای توزیع عادلانه منابع و امکانات در کشور است، اگر در منطقه های که نسبت به تهران دور هستند، اما جاذبه های سرمایه گذاری دارند، حمل و نقل هوایی حذف گردد، عملا سرمایه گذار به این منطقه ها نخواهد رفت و این موضوع در نهایت به ضرر اقتصاد کشور تمام می گردد.
وی ادامه داد: در حال حاضر سالیانه حدود 1 میلیارد لیتر مصرف سوخت در صنعت هوایی است، در صورتی که الان با سوخت یارانه ای، هزینه یک ساعت پرواز یک هواپیمای باریک پیکر حدود دو میلیون تومان است، اما اگر قرار باشد، هزینه سوخت هواپیما آزاد گردد، این هزینه به بیش از 70 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد نمود، این درحالی است که حدود 70 تا 80 درصد هزینه های یک پرواز مرتبط با سوخت است و عملا با این آزادسازی، صنعت حمل و نقل هوایی وارد یک بحران می گردد.
بیات اعلام کرد: در کنار این موضوع افزایش هزینه های دلاری پرواز، عملا شرکت های هواپیمایی را وارد یک بحران اساسی خواهد نمود، چرا که حجم بازار بسیار کوچک خواهد شد، زیرا بسیاری از مردم توانایی خرید بلیط های چند برابر شده را نخواهند داشت که خروجی این موضوع نیز ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از ایرلاین ها خواهد بود، زیرا مسافران با ریزش بسیار زیادی روبرو خواهند شد.
این کارشناس بیان داشت: از سوی دیگر با تعطیلی شرکت ها، کارکنان این شرکت ها و مشاغل مرتبط و وابسته ای که در صنعت حمل و نقل هوایی مشغول هستند نیز شغل خود را از دست خواهند داد که این موضوع عملا عواقب بسیاری را در پی خواهد داشت، هرچند که تا به امروز مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، حذف یارانه سوخت هواپیما ها را تکذیب نموده اند، اما با این حال باید دید انتها این مسئله چه خواهد شد.
حذف یارانه سوخت تصمیم اشتباهی است
امیر پویان رفیعی شاد رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان تهران نیز در تبادل نظر با وبلاگ چاپارها با اشاره به اینکه بر اساس برآورد ها سالیانه 20 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به هواپیما ها تعلق می گیرد، گفت: اینکه گفت گردد، تنها افراد ثروتمند از هواپیما استفاده می نمایند، سخن بی فایده ای است، بسیاری از اقشار جامعه از این سرویسی که وجود دارد، استفاده می نمایند و این نیست که تنها بخش کوچکی از جامعه از حمل و نقل هوایی بهره ببرد.
وی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر پرواز به چابهار مورد استفاده بومیان سیستان و بلوچستان است که از قشر مرفه نیستند، از سویی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای سفر به چابهار از هواپیما استفاده می نمایند که این مسئله باعث رونق گردشگری و اشتغال در آن منطقه شده، این موضوع در منطقه ها دیگر کشور نیز وجود دارد.
رفیعی شاد گفت: افزون بر مسئله گردشگری در همان منطقه چابهار با توجه به اینکه قرار است به منظور تجارت با هند چابهار به یک بندر ترانزیتی تبدیل گردد، آزادسازی قیمت بلیط هواپیما به نوعی یک امتیاز بشدت منفی برای توسعه فراوری و تجارت در آن منطقه است، بنابراین حذف یارانه سوخت هواپیما به صورت غیرمستقیم، تبعات بسیار زیادی دارد که این موضوع به دور از چشم طراحان چنین طرحی قرار گرفته است.
رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران افزود: از سویی در تمام جهان برای سفر سوبسید پرداخت می نمایند و همیشه کوشش می گردد، سفر و سرگرمی به یک کالای لوکس تبدیل نگردد، زیرا وجود نشاط و سرزندگی در یک جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است، بنابراین باید به این مقوله توجه جدی گردد، اما الان با حذف یارانه سوخت هواپیما و آزاد شدن بلیط، اکثریت مردم دیگر توان سفر با هواپیما را نخواهند داشت و با توجه به گستردگی کشورمان از نظر جفرافیایی این موضوع، ضربه بسیار بزرگی به صنعت گردشگری داخلی خواهد بود.
وی ادامه داد: تا به امروز مقامات مسئول در این زمینه، حذف یارانه سوخت هواپیما را تکذیب نموده اند، اما در هر حال انجام شدن این کار تبعاتی دارد که غیر قابل جبران است و مسئولان تصمیم گیر در اینباره باید به این مواردی که به آن ها اشاره شد توجه نمایند، حال باید دید در نهایت چه اتفاقی در این باره رخ خواهد داد.
منبع: فرارو