حاشیه ها و گزارش نشست های روز هشتم جشنواره فیلم فجر 1400؛ بی رویا و بدون قرار قبلی

به گزارش وبلاگ چاپارها، روز دوشنبه 18 بهمن ماه هشتمین روز جشنواره فیلم فجر 1400 با اکران فیلم های بی رویا به کارگردانی آرین وزیر دفتری و بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی همراه بود.

حاشیه ها و گزارش نشست های روز هشتم جشنواره فیلم فجر 1400؛ بی رویا و بدون قرار قبلی

در بخش سودای سیمرغ فیلم بی رویا به کارگردانی آرین وزیردفتری به مدت 111 دقیقه ساعت 13 در سالن اصلی نمایش داشت و نشست رسانه ای آن ساعت 15 برگزار گردید. فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی به مدت 120 دقیقه ساعت 16 در سالن اصلی اکران و نشست رسانه ای این فیلم ساعت 18:30 در سالن اصلی برگزار گردید.

بعلاوه در بخش اکران آثار مستند بلند و داستانی فیلم سرباز شماره صفر به کارگردانی محمد سلیمی راد به مدت 75 دقیقه در سالن 3-2 به نمایش گذاشته شد.

دیدار خصوصی؛ صدرنشین آرای مردمی

با رسیدن به روز هشتم برگزاری جشنواره، هنوز فیلم سینمایی دیدار خصوصی ساخته امید شمس توانسته صدرنشینی اش را در جدول آرای مردمی حفظ کند. این اثر سینمایی با میانگین رای 4.47 در صدر جدول قرار گرفته و دو فیلم موقعیت مهدی و علف زار به ترتیب با میانگین رای 4.36 و 4.33 در رتبه های بعدی قرار دارند. گرچه دیدار خصوصی تا اینجای کار برترین فیلم از نگاه مردم بوده اما این اثر سینمایی پربازدیدترین و در واقع پرفروش ترین فیلم مردمی نبوده است. نکته جالب توجه اینجاست که تا روز هشتم پربیننده ترین فیلم مرد بازنده بوده اما میزان رضایت تماشاگران از این اثر باعث شده مرد بازنده در رتبه پنجم آرای مردمی قرار بگیرد.

اکران مردمی در سالن های خالی

طی روزهای گذشته در حاشیه اکران فیلم ها صحبت های سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی از جمله اظهارات حاشیه ساز جشنواره بوده.

نوروزی در خصوص شرایط اکران و فروش بلیت ها در سینماهای مردمی گفت: سال جاری شاهد نمایش فیلم هایی هستیم که گرچه بلیت آنها به فروخته شده است ولی اکران در سالن خالی را تجربه می کنیم زیرا انبوهی از بلیت ها دست کارمندان نهادهاست!

او در گفت وگو با خبرگزاری مهر درباره شرایط استقبال مردمی از اکران فیلم های چهلمین جشنواره فجر گفت: زمانی که ما از سینمای مردمی جشنواره صحبت می کنیم، منظورمان سینمایی است که مردم در آن حضور دارند و مخاطبانی که در طول یکسال آینده می خواهند به تماشای فیلم های سینمای ایران در اکران عمومی بنشینند، باید بتوانند به یک شمای کلی از شرایط اکران در سال آینده برسند.

نوروزی ادامه داد: این شرایط سالن ها حاصل همان فشارها به وزارت ارشاد است و معتقدم روابط عمومی نهادها و سازمان های مختلف با این فرایند، به سینمای ایران ظلم می نمایند. من معتقدم نهادهای دیگر باید دست از سر وزارت ارشاد بردارند. از اداره جات مختلف خواهش می کنم در موعد جشنواره فیلم فجر، گریبان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی را رها نمایند! شخصاً از سر کنجکاوی سال جاری انرژی ویژه ای گذاشتم و به عنوان سینمادار در میان مخاطبان جشنواره انبوهی از کارمندان نهادهای مختلف را شاهدم که به وسیلهی بلیت جشنواره را به دست آورده اند! چرا مردم را از جشنواره فجر حذف می کنیم؟ حضور اینگونه کارمندان نهادها به معنای حذف مردم است.

اکران فیلم های جشنواره چهلم برای افراد دارای معلولیت

در دوره برگزاری جشنواره فجر 1400 فیلم های بیرو، ماهان، بدون قرار قبلی، موقعیت مهدی و دیدار خصوصی برای ناشنوایان، نابینایان و افراد دارای معلولیت در پردیس سینمایی مگامال اکران می گردد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، امکان اکران بعضی از فیلم های جشنواره فیلم فجر در این دوره برای ناشنوایان، نابینایان و افراد دارای معلولیت در سالن های 8 و 9 پردیس سینمایی مگامال فراهم شده است.

بی رویا؛ فیلمی با سرانجام تحمیلی

اولین نشست روز هشتم، نشست خبری فیلم بی رویا بود که با حضور عوامل این فیلم و اهالی رسانه ساعت 15 برگزار گردید.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر این نشست در هشتمین روز از برگزاری جشنواره با حضور هومن سیدی(تهیه نماینده)، آرین وزیر دفتری(کارگردان)، شادی کرم رودی (بازیگر)، طناز طباطبایی (بازیگر)، مائده طهماسبی (بازیگر)، مجتبی فلاحی (بازیگر)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، الهام مشخص (طراح لباس)، زهره علی اکبری (طراح صدا)، فرانک کلانتر (بازیگر) و بزرگ فراین (طراح چهره پردازی) ساعت 15 برگزار گردید.

آرین وزیر دفتری، کارگردان فیلم در ابتدای نشست گفت: من از قبل فیلمنامه را نوشته بودم و ابتدا با آقای سعدی درباره آن صحبت کردیم. بعد از سریال قورباغه آقای سیدی فیلمنامه را خواندند و بسیار حمایت کردند. نکات مفیدی را به من گفتند و اگر ضعفی باشد در نوشتن من است.

هومن سیدی در ادامه اظهار کرد: من تاثیری در فیلمنامه نداشتم و خودم را تهیه نماینده نمی دانم. برنامه ای هم برای آن ندارم. من قصد داشتم آرین فیلمش را بسازد و کوشش کردم مزاحمتی برای آن ایجاد نکنم تا کارش را انجام دهد. تهیه نماینده اصلی کار سعدی است و تمام زحمات روی دوش او و آرین بود. اگر قرار است تهیه نماینده باشم نمی خواهم خیلی وارد حیطه فکری کارگردان باشم. این فیلم را خودم خیلی دوست داشتم.

آرین وزیردفتری درباره الهام گرفتن از سایر فیلم ها و کتاب ها گفت: ابایی ندارم که بگویم از فیلم ها و کتاب های زیادی برای ساخت فیلم الهام گرفتم. از فیلم آقای برگمان و بچه رزماری و آثار دیگر برای ساخت این فیلم الهام گرفتم.

سیدی درباره متن سرانجامی فیلم و تحمیلی بودن آن برای گرفتن مجوز اعلام کرد: برای اکران عمومی فیلم احتیاج است که با وزارت ارشاد صحبت کنیم چون چنین سرانجامی به فیلم لطمه می زند. من از آرین وزیر دفتری فیلم کوتاه دیده بودم و انگیزه اصلی ام یاری به این بود که اثر ساخته گردد.

وزیردفتری درخصوص همکاری با هومن سیدی و سعید سعدی اظهار کرد: چیزی که برای من بسیار ارزشمند بود این بود که با وجود باتجربه بودن هردو تهیه نماینده من در این کار آزادی عمل کامل داشتم و تصمیمات مربوط به من بود و آن ها صرفا هرجا که فرایند ساخت فیلم احتیاج به حمایت پیدا می کرد از اثر حمایت می کردند.

علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری این فیلم گفت: به علت روحیه مشارکت محور آرین وزیردفتری قبل از هر پلان با هم مشورت نموده و به تصمیم می رسیدیم. برای خیلی از پلان ها نیز بر مبنای حسمان پیش می رفتیم.

مهدی سعدی تدوینگر گفت: چارچوب فیلم از ابتدا هنگام دکوپاژ کردن طراحی شده بود و از ابتدا قرار بود که تدوین به همین شکل پیش برود. ما دو نسخه دیگر نیز اتود زدیم اما برترین حالت مونتاژ همین چیزی بود که بر پرده شاهد آن بودیم.

طناز طباطبایی درباره نقش رویا گفت: من نقش بیمار اسکیزوفرن را بازی نمی کنم. این کپشن در سرانجام کار به علت گرفتن پروانه نمایش و اکران آن در فجر اضافه شد. اما مفهومی که ما به آن می پرداختیم مسئله تغییر هویت بود البته باید بگویم کار لایه های روانشناختی نیز دارد. این تجربه برایم بسیار لذت بخش بود.

طهماسبی هم شرح داد: وقتی بازیگر فیلمنامه ای را می خواند اگر از متن خوشش بیاید حتی اگر نقشی کوتاه باشد با اشتیاق حاضر به ایفای نقش و حضور در فیلم می گردد. باید از افرادی مثل هومن سیدی که فرصت کارکردن برای فیلم سازهای خوب کار اولی را فراهم می آورند تشکر کرد.

وزیردفتری با اشاره به اینکه کلیدواژه فیلم برای من هویت بود، گفت: من باید از مائده طهماسبی و رضا داوودنژاد تشکر کنم که بدون اندیشیدن به میزان نقش در فیلم حضور پیدا کردند.

طباطبایی درباره نوشته آخری که در سرانجام فیلم آمده و درباره بیماری اسکیزوفرنی است شرح داد: کپشن نهایی در عبور از راستا پرپیچ و خم اخذ فیلمنامه اضافه شده اما درباره خود فیلم موضوعیت ندارد و ما بین انتخاب حضور در جشنواره و اضافه کردن کپشن موضوع دوم را انتخاب کردیم و خود فیلم درباره موضوع اسکیزوفرنی نیست.

کرم رودی درباره نقش زیبا گفت: من از مرحله طرح در جریان کار بودم و از ابتدا قرار بود نقش زیبا را بازی کنم. من در این فیلم 3 نقش را بازی می کنم و چالش برانگیزترین فیلمی بود که در آن حضور داشتم.

وزیردفتری هم اشاره نمود: فیلم شماره یک برای من درخشش فکر زیبای آقای کافمن است و مخاطب سینمای پولانسکی نیز هستم. هرکس می تواند به زعم خود برداشت خود را داشته باشد این اثر از ارائه شرح خودداری می نماید و همه برداشت ها را به خود مخاطب می سپارد.

این کارگردان درخصوص اکران فیلم در مجامع بین المللی اعلام کرد: ما با یک کمپانی آلمانی برای پخش بین المللی وارد مذاکره شدیم و امیدوارم تور فستیوال های آن نیز با یک جشنواره الف بین المللی باشد.

برازنده شرح داد: اگر فیلم خسته نماینده شده باشد یعنی ما پیروز نشدیم به هدف خود دست پیدا کنیم. اگر تکان های دوربین در پلان هایی بیشتر است این فرایند برای انتقال کار طرح ریزی شده است.

فرانک کلانتر درباره نقش لیلی گفت: شاید به نظر بیاید کاراکتر لیلی در راستا فیلم مهم نیست اما او یکی از نفراتی است که به تغییر هویت فرد دامن می زند. من تا جایی که در توانم بود برای ارائه نقشم کوشش کردم.

مجتبی فلاحی درباره جزییات ایفای نقشش اعلام کرد: من در این نقش هم باید آگاهی را بازی می کردم و هم ناآگاهی را و این جریان برایم بازی دوگانه ای ایجاد می کرد.

بزرگ فراین طراح چهره پرداز این فیلم درباره انتقال حس به وسیله چهره پردازی شرح داد: طراحی گریم در این نوع قصه برایم مجذوب کننده بود چون گریم در انتقال حس لایه های میانی فیلمنامه کار می نماید.

طباطبایی هم درباره گریم خود چنین شرح داد: ما لنزی ساختیم که لکه های قرمز خونی در آن وجود داشت. این ایده مختص به خود بزرگ فراین و گریم ایشان هم برای من خیلی یاری نماینده بود.

الهام مشخص طراح صدا گفت: در این پروژه همکاری و تعامل گروهی به خوبی رخ داد. در هنگام طراحی کار، ما به یک پالت رنگی رسیدیم که هنگام تغییر هویت بتوانیم این موضوع را به لحاظ بصری نیز ببینیم.

زهره علی اکبری گفت: این قبیل از کارها برای فهمیده شدن به زمان احتیاج دارد. بعد از کار فراوری ما یک ماه وقفه انداختیم و بعد کار پست پروداکشن را آغاز کردیم. ما فیلمی واقعی می دیدیم اما انتظارمان از صدا فراواقعی بود.

شعیبی: با این موضع که اگر ناراحت هستید از ایران بروید مشکل داریم

نشست رسانه ای فیلم بدون قرار قبلی در خانه جشنواره برگزار گردید.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، محمود بابایی (تهیه نماینده)، بهروز شعیبی (کارگردان)، مصطفی زمانی (بازیگر)، الهام کردا (بازیگر)، مسعود سخاوت دوست (آهنگساز)، کیوان مقدم (طراح لباس)، مهدی تراب بیگی (نویسنده)، محمد حدادی (مدیر فیلمبرداری)، صفا مهراد (تدوینگر)، امین میری (بازیگر) و حامی ترابی (بازیگر کودک) عوامل حاضر در این نشست بودند.

بهروز شعیبی در ابتدای نشست گفت: اگر از زندگی پرمشغله خود فاصله بگیریم، با خانواده هایی روبرو می شویم که روابط انسانی برای آن ها در اولویت قرار می گیرد. گاهی اوقات در قصه و نقطه عطف در پی کنش یا کشمکش بیرونی می گردیم؛ اما در فیلم هایی چون بدون قرار قبلی این حالت رخ نمی دهد و هدفش انتقال احساسی خاص به مخاطب است.

این کارگردان اعلام کرد: هیچ کدام از حمایت ها برای من به شکلی نبود که سفارش از جانب ارگان ها باشد بلکه این پیگیری من برای ساخت بود که به پشتیبانی منجر شد و برای هر موضوع دیگری می توانست رخ دهد. من 25 سال در سینما کار کردم و اگر کارمند جایی بودم، الان در آستانه بازنشستگی قرار می گرفتم. من کارهایی را می سازم که به آن ها باور دارم. سینما در ذات احتیاج به سرمایه گذار دارد. یک بار زندگی می کنم و حاضر نیستم این یک بار زندگی را در خدمت چیزهایی قرار دهم که یا دوستشان ندارم و یا برای بقیه و در خدمت بقیه باشد.

محمود بابایی تهیه نماینده این فیلم گفت: ما تا شب پیش از رفتن به مشهد چالش هایی داشتیم که ممکن بود اصلا این اثر به مرحله ساخت نرسد. به لحاظ برآورد هزینه فیلم بسیار معقول و حتی به نسبت خودش کم هزینه است. آستان قدس رضوی قطعا در فرایند ساخت به ما یاری نموده است اما این یاری ها لزوما اقتصادی نبودند.

تراب بیگی درخصوص پرداختن به بیماری اوتیسم در این اثر گفت: به این فکر کردیم که مصداق بیرونی از یک فرد درون گرا چگونه خواهد بود. برای همین پرداخت به موضوع اوتیسم را برگزیدیم که نمادی برای ترسیم تشویش های درونی بود.

مصطفی زمانی درباره علت بازی در این فیلم اعلام کرد: من در دوران کرونا بسیار کم کار شدم تا پیشنهاد آقای شعیبی به من رسید و چون بیشتر پلان ها خارجی بود و از حیث ابتلا به بیماری در امان بودم کار را پذیرفتم. ایفای نقش های کوتاه بسیار سخت تر از نقش های بلند است و این می توانست برایم چالش پذیر باشد. این روزها سینمای ما بیشتر در محله هایی روایت می گردد که چون من در آن محله ها بزرگ نشده بودم توانایی ایفای نقش در آن ها را ندارم. ضمن این که من در خودم قابلیت این را می دیدم که جوری کار کنم که بازی ام فرم محور نباشد و بتوانم شخصیت پدید آورم.

مسعود سخاوت دوست گفت: این فیلم در بسیاری از مکان ها احتیاج به ترمیم نداشت و خود فیلم شاعرانگی خودش را داشت هدف ما این بود که موسیقی فیلم در نقش همراهی نماینده باشد یا موسیقی تالیفی برای قصه باشد.

محمد حدادی مدیر فیلمبرداری فیلم اظهار کرد: اولین روبروه با چنین فضاهای بکری هیجان انگیز است و بر همین مبنا تصمیم گرفتیم انتخاب های اولمان را برای قاب بندی کنار گذاشته و به سمت لایه های درونی تر برویم.

شعیبی ادامه داد: من سینما را یک رسانه و صنعت می دانم و مواضع افراد نسبت به مسائل سیاسی موضوعی شخصی است که من به آن کاری ندارم. زمانی که برای نقش یاسمین در پی بازیگر بودم هدفم این بود، کسی که انتخاب می گردد پیش تر چنین نقشی را بازی ننموده باشد. باید بگویم که پگاه آهنگرانی یکی از برترین بازیگرانی بود که در ده سال اخیر با او کار نموده بودم.

این کارگردان اعلام کرد: این سرزمین ما است و با این موضع که اگر ناراحت هستید از ایران بروید مشکل داریم. بچه های ما قطعا برای برداشت چیزهایی که ما در سرزمین خودمان می کاریم به این کشور باز خواهند گشت.

زمانی گفت: این اولین تجربه من با بهروز شعیبی بود. قطعا اختلاف سلیقه هایی با هم داشتیم اما چون به راهنمایی او باور داشتم توانستم به راحتی با شعیبی همکاری کنم.

تراب بیگی اضافه نمود: این فیلم به نظر من داستان خلوت و لاغری دارد که ماهیت قصه هم همین را می طلبید و تشتت مفاهیم را نمی پذیرم.

شعیبی گفت: در کشورهایی که مهاجر ایرانی زیاد دارد ما آغاز به جست و جو کردیم. کشورهایی چون ایتالیا شاید بتوان گفت فرهنگشان به ما نزدیک است ما دنبال کشوری در اروپا بودیم که اختلاف فرهنگی زیادی با ما داشته باشند. دوست داشتم بگویم که افراد با گذر سال ها هم شاید در آن قبیل کشورها احساس غربت نمایند.

او درباره بازیگران کودک آثارش شرح داد: من با بازیگران کودک بسیاری کار کردم. در ابتدا می خواستیم از بچه ها اوتیسم استفاده کنیم اما ممکن بود شرایط کار برای آن ها آسیب زا باشد. حامی ترابی قبلا تئاتر کار نموده و مثل یک بازیگر بزرگسال با ما همکاری کرد.

کارگردان این اثر سینمایی ادامه داد: من بعد از دهلیز با خود قرار گذاشتم که به سراغ ژانرها و موضوعات مختلف بروم. من از چیزی که بدان اعتقاد دارم و آن روابط انسانی است نمی توانم جدا شوم.

مقدم گفت: هبعد از فیلم روز بلوا خیلی دوست داشتم با بهروز شعیبی کار کنم و وقتی به من زنگ زدند و در خصوص کار با من صحبت کردند خیلی با المان ها آشنایی نداشتم. بهروز شعیبی در شناخت خراسان به من خیلی یاری کرد.

امین میری دیگر بازیگر این کار اظهار کرد: همیشه دوست داشتم با بهروز شعیبی کار کنم و همیشه علاقه مند بودم که نقشی مشهدی را ایفا کنم. یکی از چالش ها برای من ایفای نقش یک آدم معمولی بدون هیچ شناخت و بحرانی بود.

الهام کردا هم درباره لهجه شرح داد: درباره لهجه مشهدی همانند همه بازیگرانی که تمرین لهجه می نمایند، تمرین کردم. آقای شعیبی برای من معلم لهجه گرفتند و در طول فیلمبرداری نیز تمرین می کردم.

منبع: دیجیکالا مگ

به "حاشیه ها و گزارش نشست های روز هشتم جشنواره فیلم فجر 1400؛ بی رویا و بدون قرار قبلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه ها و گزارش نشست های روز هشتم جشنواره فیلم فجر 1400؛ بی رویا و بدون قرار قبلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید