8 انیمیشن دیزنی که شایسته یک دنباله (بهتر) هستند

به گزارش وبلاگ چاپارها، استودیوی انیمیشن والت دیزنی از زمان اولین انیمیشن خود (اولین انیمیشن بلند)، سفیدبرفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarves) در سال 1937، شناخته شده ترین انیمیشن های دنیا را فراوری نموده است. از عصر طلایی، تحت نظارت خود والت، تا رنسانس دیزنی، که مسلما معروف ترین و محبوب ترین دوران است و اوج هنر و قصه گویی و بعلاوه موفقیت هایش در گیشه محسوب می گردد، انیمیشن های دیزنی تفاوت های بسیاری نموده اند.

8 انیمیشن دیزنی که شایسته یک دنباله (بهتر) هستند

علیرغم تسلط دیزنی بر انیمیشن، این کمپانی همواره عالی نبوده است، به خصوص در خصوص دنباله ها. دوره های رنسانس و پس از رنسانس به ویژه، مملو از دنباله هایی بودند که مستقیم بر روی دی وی دی عرضه می شدند و بودجه ها و خطوط داستانی را کاهش دادند تا از پیروزیت فیلم های بلند خود بهره ببرند. علاوه بر دنباله هایی که احتیاج مبرمی به تغییر دارند، چندین فیلم پیروز هم هستند که هنوز به هیچ عنوان دنباله ای برایشان در نظر گرفته نشده است، اما شخصیت ها و انیمیشن هایشان مستحق زمان بیشتری برای نمایش هستند.

1. مولان (Mulan) / شایسته یک دنباله بهتر است

یک ماه پس از نجات چین به وسیله مولان (با صداپیشگی منگ نا ون)، ژنرال لی شانگ (با صداپیشگی بی دی وانگ) از او درخواست ازدواج می نماید و آن ها تصمیم می گیرند برای عروسی برنامه ریزی نمایند. اما ابتدا امپراتور از آن ها می خواهد تا یک بار دیگر چین را نجات دهند، این بار برای همراهی سه دخترش به سمت امپراتوری مغول برای امر ازدواج.

این فیلم بیشتر بر روی سه شاهزاده خانم و عاشقانه های آن ها با یائو (با صدای هاروی فیرستین)، لینگ (با صدای گده واتانابه) و چین پو (با صدای جری توندو)، همدستان مولان از فیلم اول تمرکز دارد. در حالی که شخصیت های آن ها سرگرم نماینده هستند، شخصیت مولان بدون همان مجذوب کنندهیت یا نبوغی که در ابتدا چین را نجات داد، به یک سرسخت و خودپسند تقلیل می یابد.

درگیری بین او و شانگ به وسیله موشو عقل کل (با صدای مارک موزلی) طراحی شده است که در نهایت به صورت سطحی حل می شود و بعلاوه ازدواج های ترتیب داده شده برای شاهزاده خانم که در نهایت تعیین می شود غیرضروری هستند. این فقدان موضوع قانع نماینده و شخصیت های ضعیف شکل گرفته به یک دنباله غیرقابل تحمل ختم می شود. مولان به عنوان یک زن باهوش و زرنگ که کل کشور را نجات داده است، سزاوار توجه بیشتر به شخصیت و بعلاوه طرحی شایسته مهارت هایش است.

2. شاهدخت و قورباغه (The Princess and the قورباغه) / دنباله ندارد

شاهدخت و قورباغه با انیمیشن دو بعدی، تیانا (با صدای آنیکا نونی رز) را در کوشش برای افتتاح رستوران رویایی خود دنبال می نماید. یک جادوگر وودو با تبدیل شاهزاده ناوین (با صدای برونو کامپوس) به قورباغه، نقشه های او را به هم می زند. آن ها با هم وارد نهر می شوند، ناوین و تیانا یکدیگر را می بوسند و عاشق هم می شوند و کاخ تیانا، رستورانی را که او همواره آرزویش را داشت افتتاح می نمایند. در حالی که هیچ دنباله ای برای این انیمیشن برنامه ریزی نشده است، یک سریال تلویزیونی انیمیشنی در سال 2022 از دیزنی پلاس پخش خواهد شد.

با این حال، تیانا شخصیتی است که شایسته یک دنباله کامل است. او سخت کوش، مدبر و جاه طلب است. اکنون که رستوران او افتتاح شده است، یک دنباله می تواند شخصیت های جالب نیواورلئان را بیشتر معرفی کند. دوستی تیانا با شارلوت لا بوف (با صدای جنیفر کودی)، یک دختر خوشگل جنوبی که رویاهای ازدواج با خانواده سلطنتی را در سر می پروراند نیز سرگرم نماینده است، و آن ها می توانند یک زوج قوی برای مقابله با تهدیدات تازه از سوی دنیای ارواح یا بارون های (یک لقب اشرافی برای آقایان) خوش شانس باشند.

تیانا بعلاوه اولین شاهزاده سیاه پوست دیزنی است که گامی بزرگ و رو به جلو برای افرادی محسوب می شود که در تنوع بخشیدن به فرنچایز خلاق هستند. امیدواریم این مجموعه تلویزیونی به او فرصت های زیادی بدهد تا زندگی خود را به عنوان یک شاهزاده خانم و یک صاحب رستوران پیروز کشف کند، اما دنباله آن غیر معقول نخواهد بود.

3. تارزان (Tarzan) / شایسته یک دنباله بهتر است

یک داستان فرعی از انیمیشن تارزان در حالی که تارزان (با صدای مایکل تی وایس) و جین (با صدای اولیویا دابو) به اولین سال زندگی زناشویی خود در جنگل نزدیک می شوند را نشان می دهد. این دنباله با نام تارزان و جین (Tarzan & Jane) سه داستان کوتاه را روایت می نماید در کنار روایتی ضعیف از جین که برای سالگرد ازدواجشان در پی هدیه مناسبی برای همسرش می شود. متاسفانه انیمیشن نسبت به نسخه اصلی از کیفیت پایین تری برخوردار است و بعلاوه شخصیت هایی را نشان می دهد که تک بعدی هستند و هیچ گونه قوس شخصیتی قانع نماینده ای ندارند. بعلاوه فاقد مجذوب کنندهیت بسیاری از صداپیشگان اصلی است که برای دنباله ها بازنگشتند.

دوستان جین از غرب آفریقا تماشا می نمایند، اگرچه طبق گفته جین در فیلم اول، این کار برای یک انگلیسی معمولی بسیار گران و خطرناک است. تارزان بعلاوه مانع کاوشگران الماس و جاسوسان آلمانی می شود. در حالی که مفهوم تطبیق ویکتوریایی ها با زندگی جنگلی یک پیش فرض سرگرم نماینده است در این فیلم هدر می رود، به جای کاوش در طرح های داستانی از سری کتاب های اصلی یا معرفی چند شخصیت تازه، جین و تارزان در نهایت سالگرد خود را با الماس و تزئینات معمولی انگلیسی جشن می گیرند، شخصیت هایی که صرفا برای خدمت به خط داستانی ضعیف وجود ندارند.

4. سیاره گنج (Treasure Planet) / دنباله ندارد

سیاره گنج یک گنج فراموش شده از دوران پس از رنسانس دیزنی، بر اساس رمان جزیره گنج رابرت لوئیس استیونسون است اما در فضا اتفاق می افتد. داستان یک نوجوان به نام جیم هاوکینز (با صدای جوزف گوردون-لویت) را دنبال می نماید که با کشتی به نام میراث RLS در پی سیاره افسانه ای است که در آن یک سارق دریایی بدنام به نام ناتانیل فلینت (با صدای پیتر کالن) گنج خود را پنهان نموده بود.

این فیلم نه تنها مملو از انفجار ابرنواخترها و خدمه شورشی است، بلکه در قلب خود داستان محکمی دارد، زیرا رابطه بین جیم و سرآشپز سایبورگ سیلور (با صدای برایان موری) را نشان می دهد که آغاز به ایفای نقش یک شخصیت پدرانه می نماید. این فیلم با تغییر زندگی جیم و فارغ التحصیلی از آموزشگاه سلطنتی بین ستاره ای به خاتمه می رسد، و در حالی که دنباله ای در حال ساخت داشت، به علت عملکرد ضعیف فیلم در باکس آفیس لغو شد.

نهایاتا این دنباله می توانست یک علاقه عاشقانه را نشان دهد و بعلاوه سیلور و جیم هاوکینز را برای رویارویی با سارقان دریایی دوباره متحد کند. با وجود شکست در باکس آفیس و جایگاهش به عنوان یکی از فیلم های کمتر شناخته شده دیزنی، داستان قوی دارد، با انیمیشن هایی که عناصر دو بعدی و CG را ترکیب می نماید و کل کهکشان برای کشف در قسمت های بعدی به جای مانده است.

5. آتلانتیس؛ امپراتوری گمشده (The Lost Empire) / شایسته یک دنباله بهتر است

آتلانتیس؛ امپراتوری گمشده میلو (با صدای جیمز آرنولد تیلور) و کیدا (با صدای کری سامر) را دنبال می نماید که برای حل معماهای مربوط به فناوری آتلانتیس به سطح زمین می آیند. داستان به طور موثری با هم ترکیب شده است، زیرا سه قسمت برای یک سریال تلویزیونی لغو شده بر اساس فیلم در یک روایت ضعیف ترکیب شده است. انیمیشن و نحوه روایت ضعیف است، و دومین دنباله نمی تواند بر اساس دنیا و شخصیت فیلم اصلی ساخته شود.

اگرچه دنباله مناسبی در نظر گرفته شد، اما تنها فیلمی که به طور مستقیم در دی وی دی عرضه شد به علت شکست فیلم اصلی در گیشه به نتیجه نرسید. مجذوب کننده ترین جنبه فیلم خاتمه آن زمانی است که کیدا آتلانتیس را به سطح زمین می آورد و ظاهرا از آن به بعد دنیا را به مکان بسیار بهتری تبدیل می نماید. این داستان بسیار قانع نماینده تر بود، با رقابت انسان ها و آتلانتیس ها بر سر فناوری پیشرفته و معرفی آتلانتیس ها به جوامع انسانی بالای زمین.

6. گیسو کمند (Tangled) / دنباله ندارد

یکی از زیباترین انیمیشن های CG دیزنی تا به امروز، گیسو کمند دارای یک موسیقی متن خیره نماینده و داستان دل انگیز است. در حالی که یک سریال تلویزیونی و یک فیلم کوتاه برای آن ساخته شد که تاریخ پادشاهی کرونا و گل جادویی که باعث شکل گرفتن قدرت های راپونزل (با صدای مندی مور) می شود را توسعه می دهد، هیچ دنباله ای برای این فیلم اعلام نشده است. این مجموعه تلویزیونی شخصیت های تازهی را معرفی می نماید، مانند کودک مخترع درک نشده به نام واریان (با صدای جرمی جردن)، و برترین دوست راپونزل و کاپیتان گارد، کاساندرا (با صدای ادن اسپینوزا).

این شخصیت ها، و بعلاوه کاوش در تاریخچه گل آفتابگردان جادویی، به دنیای راپونزل عمق می بخشد و مطمئنا می تواند موضوع خوبی برای یک فیلم بلند باشد. علاوه بر این، نقش آفرینی راپونزل و یوجین (با صدای زاکاری لوی) در آرندل در فیلم یخ زده (Frozen) بسیاری از سوالات را بی پاسخ می گذارد. راپونزل و یوجین مطمئنا یکی از پرماجراترین زوج های دیزنی هستند، همانطور که ماجراهای آن ها در سریال گیسو کمند (Tangled: The Series) نشان می دهد، و امیدواریم که تعدادی از این ماجراها در نهایت در پیه ای کامل تبدیل شوند.

7. پیتر پن (Peter Pan) / شایسته یک دنباله بهتر است

پیتر پن 2: بازگشت به ناکجاآباد (Peter Pan II: Return To Neverland) با انیمیشنی کمی بهتر از بیشتر دنباله های دیزنی با اکران در سینما، همچنان با استقبال کمتری روبرو شد. موسیقی متن آن به ویژه مورد انتقاد نهاده شد، زیرا از موسیقی فیلم اصلی فاصله زیادی دارد، و داستان برای پوشاندن اجرای ضعیف آن به طنز نابسامان و شخصیت های ساختگی متکی است. فرضیه قوی است. دختر وندی (با صدای کت سوسی)، جین (با صدای هریت اوون)، یک بی اعتقاد سرسخت به سرزمین ناکجاآباد و جادو و پری، به وسیله پیتر پن (با صدای بلاین ویور) ربوده می شود و به او یاری می نماید تا به برترین شکل از دست سارقان دریایی ناکجاآباد و دسیسه های آن ها فرار کند اما فیلم در اجرای ایده خود شکست می خورد.

بیشتر شخصیت ها به صورت تک بعدی نوشته شده اند، به خصوص که پیتر مجذوب کنندهیت فیلم اول را ندارد. شاید استفاده از بعضی از داستان های اصلی جی ام باری، روایت قوی تری بوجود آورد، یا عناصر بیشتری از سرزمین ناکجاآباد را آشکار کند، زیرا باید برای هر کودکی که آن را می بیند منحصر به فرد باشد. در حالی که خوشبختانه کلیشه های توهین آمیز بومی از این فیلم کنار گذاشته شده اند، جزیره تنها با پسران گمشده، سارقان دریایی، و دشمنی ابدی و یکنواخت آن ها برای حفظ یک فیلم بلند، کمی بی ثبات به نظر می رسد.

8. هرکول (Hercules) / شایسته یک دنباله بهتر است

مشادر پیه های ناامیدنماینده ای که مستقیم در دی وی دی ارائه شد، هرکول؛ از صفر تا قهرمانی (Hercules: Zero to Hero) سه اپیزود از مجموعه تلویزیونی بر اساس این فیلم را در یک داستان ضعیف به هم پیوند می دهد. این اپیزودها عمدتا دنباله روی هرکول جوان (با صدای تیت دونوان) در ماجراجویی های ناگوارش در دوران مدرسه است و شخصیت های دیگری از اساطیر یونان را معرفی می نماید، مانند ضد قهرمان اصلی اش، آدونیس (با صدای دیدریش بادر). اکنون که هرکول به طور کلی با همکلاسی های متکبر به جای خدای عالم اموات می جنگد، مخاطرات بسیار کمتر شده است.

اگرچه شخصیت ها مجذوب کنندهیت خود را نسبت به فیلم اصلی حفظ نموده اند، اما خط داستانی آن ها ضعیف و فراموش شدنی است. یک دنباله بسیار بهتر می توانست بیشتر از داستان های اساطیر یونانی استفاده کند تا اینکه آن ها را با هم در یک محیط مدرسه مقابل یکدیگر قرار دهد، و هرکول را به یک جستجوی حماسی دیگر بفرستد. هادس (با صدای جیمز وودز) بعلاوه به عنوان یک شخصیت شرور بیش از حد سرگرم نماینده است که به وسیله آنتاگونیست های کوچکتر کنار گذاشته می شود، و متاسفانه حضور او در دنباله کم رنگ است.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 انیمیشن دیزنی که شایسته یک دنباله (بهتر) هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 انیمیشن دیزنی که شایسته یک دنباله (بهتر) هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید