خبرنگاران نکونام؛ مرد ایرانی که طرفداران اوساسونا را عاشق خود کرد

به گزارش وبلاگ چاپارها، تهران- خبرنگاران- یک تارنمای اسپانیایی با اشاره به دوران حضور جواد نکونام در اوساسونا اسپانیا، ضمن تمجید از این دوران درخشان در کارنامه فوتبالی وی از احتمال حضور مرد ایرانی روی نیمکت این تیم اطلاع داد.

خبرنگاران نکونام؛ مرد ایرانی که طرفداران اوساسونا را عاشق خود کرد

تارنمای واوِل نوشت: جواد نکونام یکی از بهترین بازیکنان فوتبال در تاریخ ایران محسوب می گردد و علاوه بر این یکی از خارجی هایی است که با 198 بازی، بیشترین تعداد بازی را برای باشگاه اوساسونا انجام داده است؛ جایی که وی هفت سال خانه وی بود. ضمن اینکه او نخستین ایرانی بود که در لالیگا اسپانیا بازی می کرد.

بازیکن ایرانی قبل از رفتن به اوساسونا، برای مدت هشت فصل در پاس تهران به میدان رفت و به همراه این تیم در فصل 2003- 2004 فاتح لیگ برتر ایران شد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز حضور پیدا کرد و 9 گل نیز به ثمر رساند. او در فصل 2005 - 2006 برای دو تیم اماراتی یعنی الوحده و الشارجه به میدان رفت و در ادامه آن فصل تصمیم گرفت تا شانسش را در فوتبال اسپانیا و به طور معین در اوساسونا امتحان کند؛ تیمی که پس از بدنبال حضور تیم ملی ایران رد جام جهانی 2006 آلمان تصمیم گرفت تا با مبلغ فسخ 5 میلیون یورویی نکونام را از چنگ تاتنهام و المپیک لیون برباید.

نخستین بازی او برای اوساسونا پیش از صعود این تیم به لیگ قهرمانان بود؛ اوساسونا پس از کسب مقام چهارمی در لالیگا و فینالیست شدن در کوپادل ری در فصل پیش از آن، برابر هامبورگ که از بازیکنان بزرگی همچون فن در فارت و کمپانی ر اختیار داشت، به میدان رفت.

به رغم کسب تساوی در هر دو بازی، اوساسونا به دلیل گل کمتر در خانه حریف از صعود به لیگ قهرمانان باز ماند و راهی لیگ اروپا شد.

نکونام در همان نخستین فصل حضور اعتماد کوکو زیگاندا مربی اوساسونا را به دست آورد. نخستین بازی وی در لالیگا برابر بارسلونا بود و نخستین گل وی در دسامبر برابر ویارئال رقم خورد.

او در خط هافبک به مهره ای حیاتی برای اوساسونا بدل شد و در لیگ اروپا نیز با گلزنی برابر بوردو فرانسه مقدمات صعود به دور بعد را برای تیمش فراهم کرد؛ بعد از شکست دادن رنجرز و بایر لوروکوزن در این مرحله، رویای اروپایی اوساسونا و نکونا در نیمه نهایی به دست سویا نابود شد.

در شروع فصل بعد نکونام عنوان بهترین بازیکن ایرانی را در سال 2006 از آن خود کرد اما همه چیز برای او به خوبی و خوشی پیش نرفت و در ملاقات محبت آمیز برابر ویارئال پارگی رباط صلیبی زانوی راست، کابوس مرد ایرانی شد. با این حال، اوساسونا تصمیم گرفت تا قرارداد وی را تا سال 2011 تمدید کند.

در فصل بعد، نکونام به حضور در ترکیب اصلی اوساسونا ادامه داد و هر فصل به نسبت تعداد گل های قابل قبولی را به نام خود ثبت می کرد، مرد اول ضربات ایستگاهی و پنالتی ها بود و روی توپ های هوایی فوق العاده عمل بود. او در تعدادی از بازی ها حتی بازوبند کاپیتانی را بر بازو می بست؛ در سال 2010، اوساسونا یک ایرانی دیگر را برای همکاری با نکونام به نام مسعود شجاعی به خدمت گرفت.

او در جولای 2012 پس از رد کردن پیشنهادات چندین باشگاه، تصمیم به ترک اوساسونا و بازگشت به کشورش و پیوستن به استقلال تهران گرفت؛ جایی که یک فصل و نیم در آن بازی کرد و یک بار دیگر فاتح لیگ برتر ایران شد و در ادامه نیز به الکویت پیوست و جام امیر کویت را تصاحب کرد.

او در تابستان سال 2014 پس از شرکت در جام جهانی برزیل، تصمیم گرفت به اوساسونا بازگردد اما با وجود به ثمر رساندن 5 گل برای این تیم، این بازگشت آن چیزی نبود که وی انتظارش را می کشید.

فصل بعد آخرین فصل حضور مرد ایرانی در کسوت بازیکن در زمین فوتبال بود. نکونام اوساونا را ترک کرد و به کشورش بازگشت و پس از حضور در سایپا ایران و العربی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

نکونام پس از سپری کردن دوره ای به عنوان دستیار در کنار کارلوس کی روش سرمربی وقت تیم ملی ایران، حالا راهنمایی فولاد خوزستان در لیگ برتر را برعهده دارد.

اما چه کسی می داند، شاید در آینده نکونام راهنمایی اوساسونا را مثل روزهای بازی برعهده بگیرد؛ جایی که در آن به یکی از اسطوره های طرفداران تیم اسپانیایی بدل شد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نکونام؛ مرد ایرانی که طرفداران اوساسونا را عاشق خود کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نکونام؛ مرد ایرانی که طرفداران اوساسونا را عاشق خود کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید