ایرباسA380 ، بزرگترین هواپیما مسافربری جهان را بشناسید

به گزارش وبلاگ چاپارها، ایرباسA380 - بزرگترین هواپیما مسافربری جهان را بشناسید!

هواپیما نوعی وسیله حمل و نقل سفری است که در انواع گوناگون و مدل های مختلف ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر بیشترین استفاده و هزینه ساخت این وسیله، مربوط به هواپیما مسافربری می باشد. این نوع هواپیما ویژه حمل مسافر و بار هوایی می باشد و تمامی آن ها به سفارش شرکت های هواپیمایی ساخته می شوند. هواپیما های مسافربری معمولا نسبت به فاصله ای که قرار است طی کنند ساخته می شوند. گاهی حتی مشاهده می کنید که هواپیما های منطقه ای ظرفیت 100 مسافر بیشتر را ندارند.

ایرباسA380 ، بزرگترین هواپیما مسافربری جهان را بشناسید

امروزه صنعت هواپیما سازی یکی از پردرآمد و مهم ترین صنایع می باشد که از طریق شرکت های گوناگون در نقاط مختلف انجام می شود. اما در بین تمامی این شرکت ها دو شرکت ایرباس و بوئینگ از همه شناخته شده تر و قوی تر می باشند. رقابتی که بین این دو شرکت برای ارائه و ساخت برترین مدل ها، و فروش بیشتر وجود دارد، باعث پیشرفت روز به روز هواپیماهای ایرباس و بوئینگ، و همچنین بالا رفتن سطح کیفیت هواپیماها شود. اما در مورد هواپیما مسافربری، چند سالی است که ایرباس با ساخت مدل A380 خود در صدر جدول واقع شده است. اگر علاقه مند هستید در ادامه با وبلاگ چاپارها همراه باشید تا با ایرباس A380- بزرگترین هواپیما مسافربری جهان به طور کامل آشنا شویم.

شرکت ایرباس

این شرکت هواپیماسازی اروپایی که پس از بوئینگ بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان می باشد. سازنده بزرگترین و لوکس ترین هواپیما مسافربری، و تولید کننده بیش از نصف هواپیماهای مسافری و نظامی جهان می باشد. شرکت فعلی ایرباس محصول تقویت شده یک انجمن متشکل از شرکت های بزرگ اروپایی می باشد که در سال 1970 میلادی آغاز به فعالیت در صنعت هوافضا اروپا کرده است. در سال 2000 این انجمن چند ملیتی به شرکتی سهامی تبدیل شد که در حدود 80 درصد این سهام متعلق به سازمان هواپیمایی دفاع هوایی و فضایی اروپا (EADS) بود. این شرکت اروپایی در سال 2006 با خرید مابقی سهام تمامی شرکت را برای خود کرد و نام ایرباس را بر روی شرکت گذاشت.

تا سال 2014 این شرکت متعلق به EADS بود، اما هم اکنون با نام شرکت مادر به شرکتی چند ملیتی در اروپا تبدیل شده است. دفتر مرکزی ایرباس در کشور هلند و دفتر اصلی آن در شهر تولز فرانسه واقع شده است. و در شهر های مختلفی همانند فرانسه، آلمان، اسپانیا و ... کارخانه تولیدی دارد. در حال حاضر تولیدات ایرباس به سه بخش هواپیمای تجاری، دفاعی و فضایی، و هلیکوپتر دسته بندی می شود. این شرکت اولین هواپیمای مسافربری دیجیتال تجاری، هواپیما A320 ، و بزرگترین هواپیما مسافربری جهان A380 را در خط تولید خود دارد.

براساس آمار به دست آمده از فروش بلیط هواپیما خارجی، محبوبیت و فروش بلیط های ایرباس A380 در مسیر هایی که فعالیت دارد بسیار بسیار بیشتر از سایر ایرلاین های دیگر با هواپیماهای مختلف می باشد.

چند نکته جالب درباره ایرباس که نمی دانید!

همان طور که گفتیم ایرباس یکی از برترین شرکت های هواپیما سازی جهان می باشد؛ که گفته می شود روزانه در آسمان سراسر جهان در حال عبور است. اگر بخواهیم به نکته بسیار مهم و برتر ایرباس اشاره کنیم باید این واقعیت باشد که این شرکت آگاهی بسکمک در صنعت مهندسی هواپیما دارد و بارها در شرایط گوناگون آن را اثبات کرده است. در ادامه با هم چند نکته جالب درباره ایرلاین ایرباس را مطالعه می کنیم.

  • این شرکت برای رنگ کردن بدنه هر هواپیما خود در حدود 3600 لیتر رنگ مصرف می کند.
  • این شرکت با ساخت آخرین مدل خود، یعنی ایرباس A380 ، تحولی بسیار در صنعت هواپیما و فرودگاه ها به وجود آورد که برخی از فرودگاه ها مجبور به تعویض باند و تجهیزات باند فرود خود شدند. اما با این وجود تنها 20 فرودگاه در سراسر جهان می باشند که باند مناسب و تجهیزات مختلف برای فرود و برخاست ایرباس A380 را دارند.
  • همین مدل آخر ایرباس به گونه ای طراحی شده است که می تواند در طول عمر مفید خود 140 هزار ساعت پرواز داشته باشد. یعنی 2000 بار به دور زمین بچرخد.

گروه ایرباس A380

پس از 20 سال فعالیت بوئینگ 747 که اولین هواپیما مسافربری جهان بود، جهانی حمل و نقل هوایی نیاز به مدلی بزرگ و جدیدتر پیدا کرده بود که ایرباس با تولید A380 این نیاز را بسیار بیشتر از حد انتظار برطرف کرد. این مدل جدیدترین هواپیما این شرکت می باشد که با 4 موتور در دو طبقه ساخته شده است. طرح و برنامه ساخت ایرباس A380 در سال 1988 آغاز و در سال 1990 نمونه اولیه رونمایی شد. و در آخر در تاریخ 18 ژانویه سال 2005، اولین نمونه این هواپیما در تولوز فرانسه به پرواز در آمد. طبق گفته شرکت ایرباس این هواپیما غول پیکر دوبعدی، با سه کلاس پروازی ظرفیت 525 مسافر و با یک کلاس پروازی (اکونومی) حدبیشتر ظرفیت 853 مسافر را دارد.

اولین فروش این هواپیما متعلق به خطوط هوایی سنگاپور بود که در 15 اکتبر سال 2007 تحویل داده شد. در فوریه 2019 ایرباس 290 سفارش از ایرلاین های گوناگون دریافت کرد و 235 هواپیما را تحویل داد. از میان این سفارش ها 123 تا متعلق به ایرلاین امارات بود که 109 تای آن ها تحویل داده شد. اما متاسفانه شرکت ایرباس اعلام کرده است که به دلیل تعداد سفارشات کمتر از حد انتظار ایرباس A380 ، تولید این مدل تنها تا سال 2021 و تحویل تمام سفارشات ثبت شده ادامه دارد.

مشخصات کلی ایرباس A380:

ابعاد:

طول- 73 متر طول کابین طبقه اول- 50.68 متر

ارتفاع- 24.1 متر طول کابین طبقه دوم- 45.3 متر

سرعت:

حدبیشتر توان سرعت- 1185 کیلومتر در ساعت

سرعت معمول پروازی- 903 کیلومتر در ساعت

سرعت فرود- 256 کیلومتر در ساعت

ارتفاع پروازی:

حدبیشتر توانایی اوج گیری- 12.8 کیلومتر

ارتفاع معمول پروازی- 1.7 کیلومتر

ظرفیت:

در سه یا چهار کلاس پروازی از 525 تا 555 نفر

در یک کلاس پروازی اکونومی 853 نفر - 538 نفر طبقه اول - 315 نفر طبقه دوم

خدمه:

2 نفر- خلبان و کمک خلبان

ایرباس A380 چند مدل دارد؟

به طور کلی ایرباس A380 در هشت مدل مختلف تولید و به فروش رسیده است. تمامی این مدل ها در ادامه به طور مختصر معرفی شده اند.

A380-700: این مدل اولین نمونه از گروه A380 می باشد، که حدبیشتر توانایی حدود 450 مسافر را داشت و با نام ها A3XX-50 و A3XX-50R شناخته می شده است.

A380-800: همانند نمونه نخستین ساخته شد اما ظرفیت جابه جایی 555 مسافر را دارد.

A380-800C7: این مدل نمون برتر مدل بالایی تنها با هدف جابه جایی مسافر و بار می باشد.

A380- 800 C 11: این مدل تمام ویژگی های نمونه قبلی را دارا می باشد با این تفاوت که این مدل 4 سکوی جابه جایی بار بیشتر از آن دارد. یعنی دارای 11 سکو می باشد.

A380- 800F: این مدل بر پایه حمل بار ساخته و در طبقه بالا دارای 25 سکو، در طبقه وسط 33 سکو، و در طبقه زیرین 13 سکو جابه جایی بار دارد.

A380-800 S: این مدل شبیه به A380- 800 می باشد با این تفاوت که برد پروازی کمتری دارند.

A380- 9 00: این مدل دارای بدنه ای کشیده تر با توانایی جابه جایی تعداد مسافر بیشتر می باشد.

A380-900 S: این مدل همانند مدل قبلی ساخته شده است و تنها تفاوتی که دارد برد پروازی کمتر آن می باشد.

نکاتی جالب و داغ درباره ایرباس مدل A380!

  1. حدبیشتر وزن این ایرباس دو طبقه حدود 575 تن می باشد که معادل وزن 5 نهنگ آبی می باشد.
  2. ایرباس A380 بزرگترین هواپیما مسافربری در جهان است؛ که پس از ساخت این مدل فرودگاه ها مجبور به تغییر و ارتقا تجهیزات و باند های فرود خود برای فرود و برخواست این غول هوایی شدند.
  3. این مدل در حدود 40 درصد بیشتر از فضای داخلی، نسبت به بزرگترین هواپیما مسافربری قبل از خود (بوئینگ 747) استفاده کرده است.
  4. این ایرباس می تواند با یکی کردن کلاس های پروازی خود از سه کلاس فرست، بیزینس و اکونومی به اکونومی، ظرفیت مسافر خود را از 525 نفر به 853 نفر افزایش دهد.
  5. این مدل در مجموع توانایی طی کردن 15200 کیلومتر را در یک پرواز دارد. این مسئله باعث شده است که ایرلاین های امارات ، آکلند دبی، دالاس و چندی دیگر بتوانند طولانی ترین پرواز های بدون توقف را داشته باشند.
  6. اصلی ترین خریدار و مشتری ایرباس به ویژه مدل A380 شرکت هواپیمایی امارات می باشد که تا به امروز بیشترین تعداد این هواپیما را در ناوگان هوایی خود داشته است. این مدل به این شرکت اجازه می دهد تا با تعداد پرواز کمتر مسافر بیشتری داشته باشد. اصلی ترین خط پروازی این ایرباس در امارات بین امارات به لندن می باشد، که روزانه 9 پرواز مستقیم دارد. و تقریبا می توان گفت بیشتر بلیط های لندن در این 9 پرواز به فروش می رود.
  7. اولین مصرف کننده این مدل، هواپیمایی سنگاپور می باشد که سال 2007 هواپیما خود را تحویل گرفت.
  8. قیمت خرید یک ایرباس A380 در حدود 428 میلیون دلار می باشد.
  9. برای تعمیر این ایرباس 34 نفر پرسنل و 15 روز زمان لازم است.

دلایل محبوبیت این مدل از ایرباس

  1. بررسی انجام شده از طریق ایرباس نشان می دهد؛ که بیشتر از 20 درصد از طرفداران ایرباس A380 موافق به پرداخت پولی بیشتر می باشند، حتی برای کلاس پروازی اکونومی. البته کاملا حق با این مسافران است زیرا با پرداخت کمی هزینه بیشتر از امکانات و فضای بیشتری برخوردار می شوند.
  2. این ایرباس دارای آرام ترین کابین پروازی می باشد که همین امر باعث جلب توجه بسکمک به ویژه افرادی که ترس از پرواز دارند شده است. این هواپیما بسیار سنگین بوده و در هنگام برخاست نیز دارای آشفتگی بسیار کمی می باشد. به همین دلیل آرامش این ایرباس اصلی ترین دلیل محبوبیت این مدل شده است.
  3. این مدل ایرباس در کلاس های پروازی بیزینس و فرست خود دارای فضای بسیار بیشتر به همراه امکاناتی بسیار لوکس تر و حتی حمام در پرواز های هواپیمایی امارات می باشد. طرفداران کلاس های پروازی بالاتر بسیار از این حمایت کرده و راضی می باشند.
  4. به دلیل داشتن فضایی بسیار زیاد اتحاد ایرویز سطح کیفیت و اندازه کابین خود را بسیار بیشتر و شبیه به آپارتمانی لوکس و کوچک کرده و با همین کار توجه مسافران بیشتری را به خود و ایرباس A380 جلب کرده است.
  5. هواپیمایی سنگاپور با سفارش سوئیت دونفره برای ایرباس A380 خود مسافران بیزینس و فرست خود را دو برابر کرده است.

ایرباس A380 افتخار و اصلی ترین معروفیت این شرکت در حال حاضر می باشد. اما اگر مایل باشید می توانید با 6 مدل برتر ایرباس در این قسمت آشنا شوید.

منبع: طاهاگشت

به "ایرباسA380 ، بزرگترین هواپیما مسافربری جهان را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرباسA380 ، بزرگترین هواپیما مسافربری جهان را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید