چیزهایی که درباره شارژر وایرلس نمی دانید!

به گزارش وبلاگ چاپارها، یکی از دستگاه های نوینی که این روزها به وسیله افراد استفاده می گردد، شارژرهای وایرلس یا بی سیم هستند. این شارژرها کار را برای کاربر آسان نموده اند و راهی برای استفاده کمتر از کابل هستند. اما هر دستگاهی مزایا و معایب منحصر به خود را دارد؛ بنابراین برای اینکه بتوانید دستگاه مناسبی را انتخاب و بخرید، در این مقاله به آنالیز مزایا و معایب شارژر وایرلس یا بی سیم می پردازیم.

چیزهایی که درباره شارژر وایرلس نمی دانید!

شارژ وایرلس یا بی سیم چیست؟

اولین نمونه گوشی هوشمند که از شارژ وایرلس یا بی سیم استفاده می کرد، آیفون X از کمپانی اپل بود. این موضوع باعث شد تا کمپانی های دیگر نیز برای طراحی و فراوری گوشی هوشمندی که بتواند از شارژ وایرلس پشتیبانی کند اقدام نمایند.

شارژ وایرلس یک پد است که سیم پیچی داخلی داشته و می تواند بدون سیم یا اتصال مستقیم به کابل شارژ، گوشی شما را شارژ کند. شارژ بی سیم از طریق دستگاه شارژر و گیرنده شارژ کار می نماید. دستگاه شارژر در پد وایرلس و گیرنده شارژ هم در گوشی موبایل قرار گرفته است. این دو دستگاه از دو سیم پیچ مسطح تشکیل شده اند و نحوه انتقال انرژی در آن ها به یاری قابلیت القا الکترومغناطیسی است.

آیا شارژ وایرلس به گوشی آسیب می زند؟

استفاده از شارژر بی سیم کار را برای شما ساده می نماید و احتیاجی نیست همه جا با خودتان شارژر ببرید. اما چالش اصلی این جاست که اگر گوشی موبایل شما همواره کاملا شارژ باشد، آیا مسئله ای برای باتری به وجود می آید؟

به علت تمهیدات الکترونیکی، گوشی های موبایل هوشمند و تبلت نمی توانند بیش از حد شارژ شوند. نگه داشتن این وسایل در شرایط شارژ کامل، منجر به افت عملکرد باتری خواهد شد. ضروری است بدانید که اگر گوشی را در شرایطی قرار دهید که بیش از 90% باتری دارد و در شارژ باشد، باتری دچار افت عملکرد بیشتری می گردد.

روش کار شارژر وایرلس

الکترود مثبت در باتری از لیتیوم کوبالت اکساید یا لیتیوم یون فسفات و الکترود منفی در آن از کربن گرافیت تشکیل شده است. تا زمانی که یک باتری لیتیوم یونی شارژ می گردد، یون ها بین این دو الکترود در حرکت خواهند بود. وقتی باتری شارژ گردد، الکترود مثبت یون ها را سمت الکترود منفی حرکت می دهد و آن ها را به عنوان انرژی ذخیره خواهد نمود.

وقتی شارژ باتری در حال استفاده است، این یون ها از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت برمی گردند تا از آن ها به عنوان الکتریسیته استفاده گردد. با رفت و برگشت یون ها است که الکترولیت در طول زمان تحلیل می رود. بنابراین بهتر است گوشی موبایل هوشمندتان را برای مدتی طولانی در شارژ نگه ندارید. باتری گوشی موبایل نباید خیلی پُر یا خیلی خالی باشد.

مزایای شارژر وایرلس یا بی سیم

شارژرهای وایرلس یکی از تکنولوژی های نوینی است که از آن برای شارژ دستگاه های هوشمند استفاده می گردد. در ادامه به آنالیز مزایای شارژر بی سیم می پردازیم.

  • دوام بالا
  • اتصالی امن تر
  • گرم نشدن دستگاه
  • سیم های کمتر
  • سازگار با دستگاه های مختلف
  • تاثیر کم امواج الکترومغناطیسی

دوام بالا

با استفاده از شارژر وایرلس دیگر مجبور نیستید که هر بار شارژر خود را به برق و سپس به گوشی متصل کنید. از طرفی کابل دچار پوسیدگی نیز نخواهد شد. به این ترتیب اگر گاهی از شارژر بی سیم و گاهی از کابل شارژ استفاده می کنید عمر کابل شارژر شما بیشتر خواهد شد.

اتصالی امن تر

زمانی که از شارژر بی سیم یا وایرلس استفاده می کنید، در اصل در محیطی امن و بدون کابل در حال شارژ گوشی خود هستید. در چنین شرایطی ریسک خطاهای الکتریکی و برق گرفتگی خیلی کمتر خواهد بود. از طرفی دیگر نگران استفاده از شارژرهای تقلبی هم نیستید.

گرم نشدن دستگاه

زمانی که دستگاه مورد نظر شما با شارژ وایرلس شارژ می گردد، پد شارژ به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد. به این ترتیب انرژی کمتری هدر رفته و شارژ ایمن تری خواهید داشت. از طرفی از باتری گوشی شما نیز محافظت شده و عملکرد آن افت نمی نماید. در نتیجۀ قطع اتوماتیک شارژ، از گرم شدن دستگاه نیز جلوگیری خواهد شد.

سیم های کمتر

با استفاده از شارژ بی سیم دیگر احتیاج نیست از کابل شارژ بهره ببرید و در نتیجه دور و برتان پُر از سیم های دست و پا گیر نخواهد بود.

سازگار با دستگاه های مختلف

شارژ وایرلس دارای یک استاندارد جهانی است و به همین علت هم انواع دستگاه ها که دارای این قابلیت هستند را می توان با آن شارژ کرد.

تاثیر کم امواج الکترومغناطیسی

پدهای شارژ وایرلس دارای استاندارد Qi هستند که امواج الکترومغناطیسی ضعیفی دارند. Qi یا (Qi-Certified) Qi یک استاندارد شارژ بی سیم است که از طریق کمپانی WPC تدوین شده و هدفش استاندارد کردن شارژ بی سیم روی تمام دستگاه هاست.

درست مثل کاری که استانداردهای USB یا بلوتوث برای استانداردسازی انتقال داده در دستگاه های مختلف انجام داده اند. طبق تحقیقاتی که سازمان WHO یا ( World Health Organization) یا سازمان بهداشت جهانی انجام داده، این امواج تاثیری بر سلامت انسان ندارند.

معایب شارژر وایرلس یا بی سیم

شارژرهای بی سیم با وجود مزایای بسیار زیادی که دارند، معایبی هم دارند که در این بخش به آنالیز معایب شارژر بی سیم می پردازیم.

  • محدودیت در استفاده از گوشی
  • کاملا بی سیم نیست
  • قیمت بالای پدهای وایرلس
  • مدت زمان بیشتر شارژ

محدودیت استفاده از گوشی

برای شارژ گوشی موبایل باید آن را روی پد شارژ بگذارید. با این کار در استفاده از گوشی دچار محدودیت خواهید شد. اما زمانی که از شارژر کابلی استفاده می کنید می توانید همزمان از گوشی خود نیز بهره ببرید اما شارژر بی سیم یا وایرلس دارای محدودیت در استفاده از گوشی در حال شارژ است.

شارژر وایرلس کاملا بی سیم نیست

وقتی نام از شارژ بی سیم آورده می گردد، خیلی از افراد تصور می نمایند که می توانند گوشی همراه خود را هر جا که می خواهند همراه ببرند. باید دقت کنید که شارژرهای وایرلس خودشان به سیمی متصل هستند که منبع انرژی آن ها است. ضروری است دستگاه را روی پد بگذارید تا شارژ گردد.

قیمت بالای پدهای وایرلس

قیمت پدهای وایرلس از کابل های شارژ خیلی گران تر است. این فناوری هنوز نو بوده و به همین علت هم در دسترس همگان قرار ندارد. بیشتر گوشی های موبایل فعلی شارژر کابلی دارند و با توجه به اینکه کابل ها کاربری راحت تری دارند کمتر کسی از پدهای شارژ استفاده می نماید.

مدت زمان بیشتر شارژ

شارژ کامل دستگاه با شارژر بی سیم در مقایسه با شارژرهای کابلی مدت زمان بیشتری می برد. این روزها سرعت شارژ با کابل های بی سیم بیش از حد افزایش یافته و در نتیجه گوشی موبایل شما سریع تر شارژ خواهد شد.

برای تماشا آگهی های گوشی همراه در وبلاگ چاپارها کلیک کنید

حرف آخر درباره انواع شارژر وایرلس

شارژرهای بی سیم یا وایرلس، انقلابی در شارژ گوشی های هوشمند ایجاد کردند و توانستند عمل شارژ گوشی یا هر وسیله هوشمند دیگری را به کاری آسان تبدیل نمایند. اما این دستگاه ها نیز مانند هر دستگاه دیگری دارای مزایا و معایبی هستند.

در این مقاله به آنالیز مزایای شارژر وایرلس یا بی سیم و بعلاوه معایب شارژر وایرلس یا بی سیم پرداختیم تا بتوانید برای انتخاب و خرید این دستگاه، اطلاعات کافی داشته باشید. با توجه به مزایا و معایبی که در این مطلب به آن ها اشاره شد، آیا شما برای خرید شارژر وایرلس مشتاق هستید؟

آگهی های لوازم جانبی الکترونیکی را در وبلاگ چاپارها ببینید
منبع: دیوار

به "چیزهایی که درباره شارژر وایرلس نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیزهایی که درباره شارژر وایرلس نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید