هشدار دامپزشکی درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان

به گزارش وبلاگ چاپارها، مرغداران و روستاییان با توجه به سرمای هوا و فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به زیستگاه های طبیعی و افزایش هشدار ها درباره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

هشدار دامپزشکی درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان

مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: گزارش های ارسالی از سازمان جهانی بهداشت دام حاکی از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بسیاری از کشور ها از جمله کشور های همسایه است و با توجه به تجربه سال های گذشته، احتمال درگیری کشور ما به واسطه استقرار در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی و امکان در معرض قرار گرفتن با این ویروس به وسیله تماس این پرندگان با طیور اهلی و پرندگان وحشی مقیم وجود دارد.

مجتبی ورمقانی اضافه کرد: از مرغداران و روستاییان خواست با انجام واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مزارع پرورشی مادر گوشتی و گله های تخمگذار، مانع از شیوع این بیماری در بین طیور خود شوند.

او ادامه داد: گزارش سریع هر گونه تلفات و یا افت مصرف آب و دان و یا فراوری بویژه در مزارع مادر، تخمگذار و بوقلمون به شبکه های دامپزشکی، انجام عقیم سازی کود مرغی مزارع پرورشی و ممانعت از دسترسی پرندگان آزاد پرواز به آن، تشدید اقدامات قرنطینه ای و امنیت زیستی در مزارع پرورشی طیور و به حداقل رساندن تردد افراد و خوردروها، بویژه تانکر آب و سوخت و خودرو های حمل نهاده ها و تخم مرغ از دیگر اقداماتی است که خطر شیوع بیماری را کاهش می دهد.

ورمقانی با تاکید بر عدم انتقال و جابه جایی کارتن، شانه و نهاده ها بین واحد های پرورشی، اضافه کرد: خودداری از جوجه ریزی و یا پولت ریزی در واحد های مادر، تخمگذار و پولت بدون تاییدیه کمیته ممیزی امنیت زیستی، انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از هر گونه تماس پرندگان آزاد پرواز با نهاده های موجود در انبار و محصور کردن پرندگان در منطقه ها روستایی با قفس و نصب توری، لازم است تا از تماس آن ها با سایر پرندگان به ویژه در کنار تالاب ها و زیستگاه های پرندگان مهاجر جلوگیری گردد.

مدیر کل دامپزشکی کردستان بر تهیه مرغ کشتاری بهداشتی و تخم مرغ بهداشتی از مراکز مجاز عرضه و تحت نظارت سازمان دامپزشکی تاکید نمود و گفت: در بازار های محلی از خرید هرگونه پرنده صید شده، چه زنده و چه ذبح شده، خودداری گردد چرا که کشتار، پرکنی، تمیز کردن و مصرف گوشت آن ها می تواند سبب بیماری و انتشار ویروس آنفلوانزا گردد.

او توصیه کرد: شهروندان در صورت مشاهده تلفات در پرندگان خود یا همسایگان، موضوع را بی درنگ به اداره دامپزشکی یا خانه بهداشت روستا اطلاع داده و تا قبل از ورود گروه دامپزشکی به روستا برای آنالیز تلفات پرندگان، از دست زدن به پرندگان تلف شده، دفن و یا رها کردن آن ها در کوچه، جاده، نهر و رودخانه، خودداری نمایند.

ورمقانی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات ناگهانی در پرندگان، در کوتاهترین زمان با سامانه پیام گیر شبانه روزی 1512 این اداره کل تماس بگیرند.

وبلاگ چاپارها کردستان سنندج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "هشدار دامپزشکی درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار دامپزشکی درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید