کتاب های کاغذی؛ سطح هوشیاری بچه ها را افزایش می دهد

به گزارش وبلاگ چاپارها، خبرنگاران اغلب انسان ها در بدو ورودشان به دنیای علم از دریچه ای به نام کتاب گذر کرده اند. بسکمک از نویسندگان با ابزار کتاب و با ادبیات بچگانه داستان های ادبی و علمی خود را برای بشر همیشگی کرده اند و این کتاب است که سفیر ارزشمندی برای کمک به یادگیری و فهم دنیای اطراف ماست.

کتاب های کاغذی؛ سطح هوشیاری بچه ها را افزایش می دهد

در این میان اثری با عنوان کتاب خواندن درمان روح و روان با گردآوری و ترجمه مرجان آقبلاغی حاوی چهل وسه مقاله درباره نقش شگفت انگیز کتاب و مطالعه برای بچه ها و نوجوانان است. بسکمک از دانشمندان معتقدند کتاب موجب پیشگیری از ابتلا به استرس در بچه ها و نوجوانان می شود آن ها بر این باورند، نشستن و کتاب خواندن برای بچه ها فرصتی فراهم می آورد که سکوت و آرامش را تجربه کنند و از دنیای پرهیاهوی کودکی خود فاصله بگیرند و کتاب ها و داستان ها ذهن کودک را با انواع علوم پر می کنند و او را برای آینده آماده می کنند.

آقبلاغی (مترجم) با استناد به پژوهش های اجرا شده در این باره معتقد است؛ یکی از تحقیقات گروهی از روان شناسان دانشگاه میشیگان درباره بهره مندی از کتاب های کاغذی نشان داده که استفاده از این نوع کتاب و مطالعه آن به ویژه برای بچه ها و همین طور ورق زدن کتاب با انگشتان دست نه تنها سبب تخلیه هیجانی بچه ها می شود بلکه به بالا رفتن سطح هوشکمک آن ها هم کمک می کند.

دکتر یعقوب ترسلی چندی پیش در گفت وگویی که با ایبنا داشته معتقد است؛ مطالعه برای مغز دقیقا همان کاری را می کند که ورزش با جسم می کند در واقع مطالعه باعث می شود افراد مغز ورزیده تری داشته باشند. در مغز این افراد خون رسانی بیشتر انجام می شود با افزایش جریان خون در مغز فرد احساس شادابی و ورزیدگی بیشتری می کند. همچنین می تواند بهره بهتری از مغزش دریافت کند. در واقع سلول هایی که برای آگاهی در مغز فعالیت دارند بیشتر کار می کنند و کمک بسکمک به فرد را در تحلیل مسائل می کنند.

آلزایمر و کتاب

در این رابطه یکی از مقالات درج شده در این کتاب با عنوان بچه ها کتابخوان در پیری کمتر دچار آلزایمر می شوند نوشته امیلی کلابو به موضع اهمیت مطالعه در رشد و تقویت مغز می پردازد. کلابو در پژوهشش معتقد است؛ قشر مغز بچه ها و حجم آن در هشت سالگی به اوج خود می رسد. بنابراین والدین باید بدانند که تا پیش از هشت سالگی بیشتر برای فرزندانشان کتاب بخوانند و آن ها را به مطالعه تشویق و علاقه مند کنند. برای آن ها وقت بگذارند و آن ها را به کتابخانه ببرند. یکی از راه هایی که می توان بچه ها را به مطالعه تشویق کرد، برگزاری مسابقه کتابخوانی در خانواده است. به این ترتیب که تمام افراد خانواده کتابی مشخص را بخوانند و برای یکدیگر تعریف کنند. این کار نه تنها باعث افزایش دایره لغات کودک شود بلکه کمک می کند تا کودک از هر یک از اطرافیانش مطالب جدیدی بیاموزد.

در طرفی دیگر کیخاونی پژوهشگر و روان شناس معتقد است؛ افرادی که مطالعه می کنند، معمولا میزان خلاقیت آن ها بالاتر از دیگر افراد است. آن ها ذهن بازتر و آزادتری دارند؛ چراکه درگیر ایده ها و افکار خارج از مغز خود هم می شوند و از هرکدام می توانند ایده بگیرند. در حقیقت افرادی که زیاد کتاب می خوانند، تصویرسازی بهتری از موضوعات دارند. برای مثال می توانند در مورد شخصیت داستان ها که توسط نویسندگان توصیف شده اند، به طور ناخودآگاه تصویرسازی کنند و ذهنی که قادر باشد چنین مهارتی را در یک سطح بالا بدست بیاورد، توانمند تر از ذهن دیگر افراد خواهند بود و به طور قطع شرایط آرام تری را تجربه می کنند. از دیگر فواید کتاب خواندن این است که باعث بهبود عملکرد حافظه می شود، چراکه وقتی مطالعه می کنید هیپوکاپ مغز تقویت می شود و همین امر باعث می شود عملکرد مغز در زمینه حافظه بالاتر رود.

کتاب، ترس را کاهش می دهند

مقاله ای دیگر در این رابطه با عنوان کتابخواندن ترس را در بچه ها کاهش می دهد به اهمیت تصویرسازی بهتر و آرامش بیشتر افراد کتابخوان نسبت به دیگر افراد تاکید دارد. در این مقاله که به قلم مت ریچتل نوشته شده آمده است؛ در اینجا سوالی مطرح می شود اینکه آیا می توان از اهمیت کتاب های تصویری بر ذهن و روان کودک غافل شد و آن ها را در قالب کتاب الکترونیکی منتشر کرد؟ جانکو یوکوتا مدیر مرکز تحقیقاتی کتاب بچه ها در دانشگاه ملی شیکاگو معتقد است، شکل و سایز کتاب ها اغلب بخشی از تجربه کتاب خواندن ما هستند. برگه های پهن کتاب بچه ها برای مناظر عریض و برگه های بلند برای داستان هایی با شکل های بزرگ استفاده می شود.

مترجم این اثر معتقد است؛ در نهایت با مطالعه مقالات این اثر درمی یابیم که اگر قرار باشد برای فرزندانمان در آینده سرمایه ای برای مثال در حد و اندازه آپارتمانی متوسط و حساب بانکی قابل اعتنایی کنار بگذاریم، بهتر است پیش از هر مال اندوزی ای به او انس و آشنایی با کتاب را یاد بدهیم. مهم ترین کاری که می توانیم برای فرزندانمان انجام دهیم علاقه مند کردن آن ها به مطالعه و کتاب است.

کتاب کتاب خواندن درمان روح و روان با ترجمه مرجان آقبلاغی، با تیراژ پانصد نسخه و به قیمت پانزده هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب راهی کتابفروشی ها شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب های کاغذی؛ سطح هوشیاری بچه ها را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های کاغذی؛ سطح هوشیاری بچه ها را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید