9 روش برای ترمیم احساسات پس از انتها یک رابطه عاطفی

به گزارش وبلاگ چاپارها، درد و رنج پس از سرانجام یک رابطه عاطفی را بسیاری از افراد در زندگی خود تجربه می نمایند؛ حتی بیشتر از یک بار. در فیلم ها و کتاب ها، قطع رابطه بسیار راحت و بدون درد و رنج توصیف می گردد. معمولا زوج ها دوباره با هم آشتی می نمایند یا اگر کسی رابطه ای را قطع کند معمولا وارد رابطه بهتری می گردد. اما در واقعیت، همواره این طور نیست و درد و رنج قطع رابطه، تا مدت ها با فرد باقی می ماند. برای اینکه بدانید چطور با این شرایط سخت کنار بیایید، با خبرنگاران مگ در ادامه مطلب همراه باشید.

9 روش برای ترمیم احساسات پس از انتها یک رابطه عاطفی

اگر به تازگی قطع رابطه نموده اید و در حال تجربه رنج و اندوه پس از آن هستید، احتمالاً جملات دلداری دهنده دیگران به کارتان نمی آیند و درد و رنج شما را کم نمی نمایند. این دوره، یعنی کنار آمدن با قطع رابطه و مسائل روحی پس از آن، باید به مرور زمان طی گردد. طی شدن این مرحله برای همه افراد یکسان نیست. بعضی از افراد آن را راحت تر طی می نمایند و زودتر با واقعیت جدید زندگی کنار می آیند اما برای بعضی دیگر، این فرایند بیشتر طول می کشد.

هیچکس نمی تواند به شما بگوید که کنار آمدن با این شرایط چقدر طول می کشد. اما راهکار هایی وجود دارد که کنار آمدن با قطع رابطه را راحت تر می نماید.

راه هایی برای خودمراقبتی و ترمیم یک قلب شکسته

بلافاصله بعد از قطع یک رابطه، اشکالی ندارد اگر به خودتان اجازه دهید که غمگین باشید و گریه کنید. لازم نیست بلافاصله وارد مرحله حل مسئله شوید. در واقع اگر بخواهید از مرحله اندوه و غم صرف نظر کنید، فرایند ترمیم شما معمولا بیشتر طول می کشد و سخت تر خواهد بود.

در روزهای اول در برابر احتیاج به انزوای خود مقاومت کنید. احساساتی مثل ناراحتی، احساس گناه، سردرگمی و سایر احساسات شدید در این دوران می تواند طاقت فرسا باشد. به همین دلیل وقت خود را با کسانی بگذرانید که به شما اهمیت می دهند. برای اینکه با تغییرات عظیم زندگی کنار بیایید، به حمایت دوستان و اعضای خانواده خود احتیاج دارید.

وقتی برای مرحله بعدی آماده شدید، بایدها و نبایدهایی که در ادامه می گوییم را به خاطر بسپارید تا بهتر بتوانید شرایط جدید زندگی خود را مدیریت کنید.

1. اجازه ندهید احساسات شما فرمانروایی نمایند

کوشش کنید تا خاتمه یک رابطه را به عنوان یک شکست در نظر نگیرید. در عوض، آن را فرصتی در نظر بگیرید برای یاد دریافت، کسب تجربه و رشد. فرقی نمی نماید که این رابطه، رابطه اول شما بوده یا روابط دیگری هم داشته اید. با هر قطع رابطه می توانید تجربه های جدیدی برای بهبود زندگی و مهارت های ارتباطی خود کسب کنید.

ممکن است در ابتدا برای برقراری رابطه، احساس خشم داشته باشد. ممکن است احساس کنید که باید از شریک سابق خود انتقام بگیرید یا در خصوص به هم زدن زندگی او یا روابط جدید او فکر کنید. نباید فراموش کنید که نباید کنترل عقل و اراده خود را به دست احساسات بسپارید. آسیب زدن به فرد دیگر، درد و اندوه شما را کم نمی نماید. برعکس، باعث می گردد که احساسات بد شما تشدید شوند و فرایند ترمیم و بهبودی شما را کند می نماید.

2. مراقب خودتان باشید

خودمراقبتی به معنای مراقبت از روان، جسم و روحیه است. هر کسی برای خودمراقبتی، شیوه و احتیاجهای خاص خودش را دارد اما در مجموع تکنیک ها و روش هایی برای مراقبت از خود وجود دارد که برای همه مفید است. مثلا داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، داشتن حمایت از طرف دیگران و داشتن استراتژی هایی برای کنار آمدن با شرایط استرس زا.

سعی کنید که با خودتان شکیبا، مهربان و بخشنده باشید. نباید فراموش کنید که درد و رنج ناشی از قطع رابطه، همواره روحی و روانی نیست و تحقیقات نشان داده است که می تواند روی جسم افراد هم تأثیرگذار باشد.

علاوه بر این، باید دیدگاه خود در خصوص زندگی را تغییر دهید. افرادی که در رابطه عاطفی هستند، معمولا این رابطه را در مرکز زندگی خود قرار می دهند اما نباید فراموش کنید که ما در زندگی، روابط متعددی داریم و فقط رابطه عاطفی نیست که باید به آن بپردازیم. رابطه با دوستان، خانواده و خودتان هم به همان اندازه اهمیت دارد.

اگر در خصوص نقش خود در یک رابطه عاطفی احساس گناه می کنید یا خودتان را سرزنش می کنید، احتمالا نمی توانید برای خودتان هم دوست خوبی باشید. وقتی با خودتان مهربان تر باشید، این احتمال بیشتر می گردد که از طرف دیگران هم مهربانی و محبت را جذب کنید.

یکی از روش های خودمراقبتی در این شرایط این است که به یک درمانگر یا تراپیست قابل اطمینان، ماهر و باتجربه مراجعه کنید. نه فقط در خصوص قطع رابطه، بلکه در تمام تغییرات عظیم زندگی می توانید از تراپیست ها یاری بگیرید تا زودتر با شرایط جدید کنار بیایید.

3. به گذشته فکر نکنید

ما همواره تمایل داریم تا نگاهی به گذشته زندگی خود داشته باشیم. در این شرایط معمولاً مسائل و سختی هایی را که تجربه نموده ایم فراموش می کنیم و از روابط قبلی فقط روزهای خوش و خاطرات قشنگ را یادآوری می کنیم. به هر حال چه به روزهای خوب گذشته فکر کنید، چه خودتان را بابت کارهایی که قبلاً نموده اید سرزنش کنید، در هر صورت فکر کردن به گذشته چیزی را تغییر نمی دهد و فقط شما را در یک چرخه بی پایان قرار می دهد. این افکار که گاهی ناخواسته به ذهن ما می رسند، می توانند فرایند ترمیم و کنار آمدن با قطع رابطه را کند و آهسته نمایند.

نباید فراموش کنید که هیچ رابطه ای صد درصد بد یا صددرصد ایدئال نیست. اگر در حال ستایش بیش از اندازه رابطه قبلی خود هستید یا شریک سابق زندگی خود را بی نقص و ایدئال می دانید، باید طرز فکر خود را تغییر دهید و تا جایی که می توانید با شریک قبلی و رابطه قبلی، فاصله عاطفی و حتی فیزیکی خود را افزایش دهید.

مثلا در جهانی امروز که روابط در جهانی مجازی به لطف اینترنت بسیار گسترده است، ممکن است دائما شبکه های اجتماعی شریک سابق خود را چک کنید. اگر نمی توانید در برابر وسوسه انجام این کار مقاومت کنید، بهتر است آن ها را بلاک کنید و رابطه خود را در شبکه های مجازی قطع کنید. اگر دائماً به بهانه های مختلف به سمت شریک سابق یا رابطه سابق خود کشیده شوید، ممکن است فرایند ترمیم شما طول بکشد. اگر شریک سابق شما رابطه جدیدی را شروع نموده، دیدن عکس های آن ها در شبکه های اجتماعی (با وجود اینکه نمایش دقیقی از واقعیت نیست) می تواند باعث گردد که احساسات قدیمی شما نسبت به آن فرد، دوباره زنده گردد.

4. قدر خاطرات خوب را بدانید

حتی اگر رابطه شما با قهر و دلخوری تمام شده باشد، احتمالاً سرتاسر رابطه، قهر و دلخوری نبوده است. حتما با شریک سابق خود روزهای خوب داشته اید. اگر نسبت به رابطه قبلی خود خشمگین هستید، به خاطرات خوب آن فکر کنید. نباید اجازه دهید خلاء ناشی از قطع رابطه، با احساسات ناخوشایند و کینه پر گردد. هر وقت یاد خاطرات خوب گذشته افتادید، قدردان آن باشید و از یادآوری آن لذت ببرید.

5. احتیاجهای خود را انکار نکنید

در خصوص احتیاجهای خود، با خودتان صادق باشید؛ به خصوص احتیاجهایی که معمولاً به آن ها توجهی نمی کنید. مثلا اگر تصمیم بگیرید برای مدتی بی احساس باشید و درِ قلب خود را به روی هیچکس باز نکنید، ممکن است فرایند ترمیم قلب شکسته خود را طولانی تر کنید. البته سریعاً وارد رابطه جدیدی شدن کار درستی نیست ولی قطع رابطه با دیگران و با جهان، نباید برای مدت طولانی طول بکشد. شما به عشق و محبت احتیاج دارید و می توانید این محبت و حمایت عاطفی را از روابط دیگر هم به دست آورید مثلا از تقویت رابطه با والدین.

6. احتیاجهای خود را دوباره ارزیابی کنید

بعد از قطع رابطه، فرصت خوبی است برای اینکه احتیاجها و خواسته های خود از یک رابطه عاطفی را آنالیز و ارزیابی دوباره کنید. می توانید از آن چیزی که برای شما بیشتر از همه اهمیت دارد، فهرستی تهیه کنید. فکر کردن به رابطه ای که در آن احتیاجها و توقعات شما برآورده نشده، می تواند دردناک باشد ولی از همین تجربه می توانید برای کشف ایدئال های خود بهره ببرید.

7. برای شروع رابطه جدید عجله نکنید

بعد از قطع رابطه ممکن است احساس کنید که ضروری است فوراً رابطه جدیدی را شروع کنید. اما این رابطه جدید مانع از این می گردد که به درستی خودتان را بشناسید و برای رابطه جدید درست فکر کنید. اگر فرصت کافی برای فکر کردن در خصوص رابطه تمام شده نداشته باشید، احتمال اینکه دوباره رابطه ای شبیه آن را تکرار کنید و اشتباهات قبلی را دوباره انجام دهید، افزایش پیدا می نماید.

8. هر زمان آماده بودید، وارد رابطه جدید شوید

برای افرادی که قبلاً در یک رابطه عاطفی بودند، گاهی اوقات تحمل کردن زندگی مجردی سخت می گردد. به خصوص اگر یک رابطه طولانی مدت مثلا یک ازدواج چندساله را قطع نموده باشید. اگر با هویت خودتان به عنوان یک فرد مجرد مشکل دارید، نباید فراموش کنید که شخصیت شما را فقط رفتار و طرز فکر شما معین می نماید نه افرادی که با آن ها ارتباط دارید. اگر با طی کردن دوران مجردی مشکل دارید، مطلب زیر می تواند یاری کند که با شرایط جدید زندگی کنار بیایید:

دلایلی که یک نفر ممکن است با مجردی مشکل داشه باشد، متعدد است. مثلا بعضی افراد از اینکه تنهایی در جمع های اجتماعی شرکت نماینده، می ترسند و دوست دارند در قالب یک زوج در اجتماع حاضر شوند. اما به یاد داشته باشید که دور شدن از اجتماع در دوران مجردی، نه تنها مشکل را حل نمی نماید بلکه باعث می گردد مسائل روحی بیشتری را تجربه کنید.

کوشش کنید که در این دوران منزوی نباشید. وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانید. شاید فکر کردن به این که دوباره عاشق شوید و رابطه دیگری را تجربه کنید، برایتان سخت باشد. ولی نباید فراموش کنید که به هر حال هر کسی احتیاج به همدم و شریک زندگی دارد. سعی کنید بیش از حد لزوم در مرحله اندوه و ارزیابی رابطه قبلی نمانید. بعد از مدتی که شرایط را آنالیز کردید و با قطع رابطه قبلی کنار آمدید، به رابطه جدید فکر کنید.

9. ببخشید و فراموش کنید

بخشیدن شریک زندگی قبلی می تواند بسیار سخت و حتی غیرممکن باشد. به خصوص اگر در این رابطه آسیب دیده باشید یا مورد خیانت واقع شده باشید. البته بخشیدن یک شخص به معنای صرف نظر کردن از کارها و رفتارهای او نیست. بلکه به این معناست که باید زمان و انرژی بسیار کمتری را روی آن فرد و فکر کردن به او بگذارید. به هر حال ما نمی توانیم وجود آدم ها را انکار کنیم. آن ها وجود دارند، برای مدتی در زندگی ما بوده اند و رفتارهای آسیب زا داشته اند و بخشیدن و فراموش کردن کامل آن ها، ممکن نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دیگر وقت و انرژی برای فکر کردن به آن ها نگذارید.

علاوه بر بخشیدن طرف مقابل، باید خودتان را هم ببخشید. به کارهای نادرستی که در رابطه نموده اید فکر نکنید و آن را تمام شده فرض کنید. به خودتان فرصت دهید تا دیگر زمان و انرژی خود را صرف فرد یا رابطه ای نکنید که دیگر برای شما سالم نیست.

حرف آخر

هیچ کس نمی تواند گذشته را تغییر دهد ولی همه ما می توانیم از آن درس بگیریم. فرقی نمی نماید که مجرد باشید یا در رابطه، همواره می توانید رفتار خود را تغییر دهید تا از انجام یک اشتباه دیگر پیشگیری کنید. به خودتان فرصت رشد کردن بدهید، خودتان را دوست داشته باشید و اجازه ندهید که اتفاقات تلخ گذشته، روی آینده شما تاثیر بگذارد.

منبع: Verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ

به "9 روش برای ترمیم احساسات پس از انتها یک رابطه عاطفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 روش برای ترمیم احساسات پس از انتها یک رابطه عاطفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید