خبرنگاران مهمانی ها دلیل ابتلای 90 درصد بیماران کرونا در ملایر

به گزارش وبلاگ چاپارها، همدان- خبرنگاران- طبق اعلام شبکه بهداشت و درمان ملایر در یک ماه گذشته 90 درصد افرادی که در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا و تست آنها مثبت اعلام شد، مربوط به کسانی بود که در مراسم هایی همچون عروسی، عزا و مهمانی های خانوادگی آن هم بدون توجه به فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی شرکت کردند.

خبرنگاران مهمانی ها دلیل ابتلای 90 درصد بیماران کرونا در ملایر

شبکه بهداشت و درمان ملایر همچنین بیان نمود که یک هفته بعد از سفرهای پی در پی خرداد، در 2 روز آخر هفته گذشته تعداد آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان با یک ماه برابری می کند و کانون اصلی این اپیدمی و واگیری سریع کرونا نیز برگزاری مراسم های عروسی و عزا، سفرها و مهمانی های خانوادگی است.

فرایند شیوع ویروس کرونا در شهرستانی که شرایط آن زرد اعلام شده، زنگ خطری است که در صورت رعایت نکردن موارد و پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و شرکت کردن در مراسم ها و تجمع ها، این شهر را جزو شهرهای قرمز قرار خواهد داد و سیستم درمان فشار مضاعفی را حتی قبل از آغاز موج دوم و آغاز فصل پاییز متحمل می شود.

در این باره معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر عصر یکشنبه در ستاد پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کرونا این شهرستان تاکید کرد: طبق روال قبل برخی محدودیت ها همچنان ادامه دارد و کمیته های 10 گانه ستاد مقابله با کرونا به طور جدی باید اقدامات خود را برای کنترل و مقابله با شیوع کرونا ادامه دهند.

حسین فارسی ضمن تاکید بر استمرار عملیات ضدعفونی معابر و خیابان های سطح شهر در 2 مرحله در شبانه روز از شهردار ملایر خواست: تمرین ضدعفونی شهر همانند اوایل شیوع ویروس کرونا در روزهای آینده اجرا شود.

وی خطاب به اعضای ستاد مقابله با کرونا در شهرستان گفت: شما به عنوان سفیران این ستاد مردم و خانواده های خود را نسبت به رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی آگاه کنید و حساسیت ویژه ای بین مردم برای جلوگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا ایجاد شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر کمک به انجام امور و کارهای مردم و مراجعان به ادارات توسط مدیران، فعالیت مستمر ایستگاه های سلامت، تشدید نظارت ها و کنترل بازار، رعایت پروتکل های بهداشتی در نانوایی ها، ضدعفونی کردن سرویس های بهداشتی، رعایت نکات بهداشتی رانندگان تاکسی و سوار کردن سه سرنشین در تاکسی ها و برگزاری آزمون های مدارس به صورت مجازی را از دیگر ضرورت ها برای مقابله با کرونا برشمرد.

فارسی بیان نمود: با توجه به اینکه آیین های عزا به روال گذشته برگشته و مردم بدون رعایت موارد بهداشتی در آرامستان ها حضور پیدا می کنند، محدودیت ها دوباره در آرامستان بهشت هاجر اعمال می شود.

وی با اشاره به آغاز فعالیت رستوران ها و تالارها طبق دستور رییس جمهوری آن هم با 50 درصد ظرفیت و در شهرهایی که قرمز نیست گفت: فعالیت این اماکن در سطح شهر باید رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت کامل از سر گرفته شود، در غیر اینصورت برخورد قانونی با متخلفان صورت می گیرد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه ملایر با تاکید بر اینکه شهفرایندان در اوایل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها همراهی و همکاری خوبی با ستاد داشتند تاکید کرد: انتظار داریم مردم تا شکست کرونا همچنان کمکگر ما باشند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

فارسی رعایت پروتکل های بهداشتی را توسط تمامی دستگاه های اجرایی، اماکن مذهبی، اصناف، بازاریان و اماکن تفریحی و اقشار مختلف مردم ضروری و اجباری دانست و گفت: اصحاب رسانه از طریق فضای مجازی و نشریات ضرورت رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به مردم گوشزد کنند.

وی ضمن تقدیر از عملکرد مثبت دهیاران در آگاه سازی روستاییان تاکید کرد: مسوولان کمیته های ستاد مقابله با کرونا روزانه گزارش عملکرد خود را به ستاد اعلام و مدیران دستگاه ها نیز اقدامات و طرح های خود را برای مقابله با کرونا به ستاد ارسال کنند.

85 درصد آلودگی به ویروس کرونا در مناطق شهری

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز گفت: در خردادماه 90 درصد از افرادی که در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شدند، در مراسم هایی همچون عروسی و عزا و شرکت در مهمانی و یک جمع گروهی حضور پیدا کردند.

محسن ترکاشوند افزود: این در حالیست که آیین هایی همچون نماز جمعه و سایر مراسم مذهبی و فرهنگی تعطیل شده، اما رفتارهای غیر ضروری که عامل آلودگی به ویروس کرونا است، آزاد شده و مراسم عروسی و خاکسپاری، سفر و حضور در پارک ها و اماکن تفریحی به روال قبل برگشته است.

وی کانون اصلی اپیدمی کرونا در خرداد امسال را برگزاری این آیین ها و افزایش حجم سفرها عنوان و بیان نمود: اگر فرایند به همین شکل ادامه پیدا کند، آسیب جدی به سیستم و کادر درمانی این شهرستان وارد می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه این شهرستان در پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا در مراحل اولیه کار الگو و نمونه بود و خوب عمل کرد گفت: این در حالیست که پس از تعطیلی نیمه خرداد آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ملایر افزایش یافت و هم اکنون سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر و دکتر غرضی این شهر درگیر است.

دکتر ترکاشوند ادامه داد: ملایر در حال حاضر در شرایط زرد است و چنانچه فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی رعایت نشود و مردم در مراسم ها، تجمع ها، اماکن تفریحی و مراکز خرید و مهمانی ها حضور پیدا کنند، ممکن است به شرایط قرمز برسیم.

وی یادآور شد: طبق آخرین آمار 85 درصد آلودگی به ویروس کرونا وارد مناطق شهری شده و 14.7 درصد از مناطق روستایی ملایر درگیر این بیماری هستند که دهیاران و بهورزان در این زمینه خوب عمل کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با اشاره به انجام نمونه گیری ویروس کرونا در مرکز خدمات جامع سلامت 16 ساعته باغ گل بیان نمود: در این مرکز محدودیت فضا داریم که نیازمند اختصاص یک کانکس برای سرعت بخشی در نمونه گیری هستیم.

استمرار کمک به تجهیزات درمانی بیمارستانی

رییس بیمارستان امام حسین(ع) ملایر نیز گفت: شکل بیماری تغییر کرده و ویروس جهش یافته و این نگران کننده است و حساسیت ها نسبت به مقابله با ویروس و رعایت موارد بهداشتی باید چندین برابر شود.

آناهیتا هیربد با تاکید بر تغییر شکل تبلیغات محیطی و شهری نسبت به آگاه سازی مردم گفت: پس از فعالیت مجدد تالارها و رستوران ها با نصف ظرفیت، حتما نظارت لازم در برگزاری مراسم ها در این اماکن تشدید شود.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات درمانی خواستار استمرار کمک ها طبق روال قبل شد و تاکید کرد: باید جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم، چراکه اگر کادر درمان آسیب ببیند، هیچ جایگزینی برای کادر درمان نداریم.

رییس مرکز بهداشت ملایر نیز گفت: تا به امروز در مرکز خدمات جامع سلامت باغ گل ملایر از اردیبهشت تا به امروز حدود 600 مورد نمونه گیری از افراد مشکوک به کرونا اجرا شده است.

نیکو امجدی افزود: مراکز شبانه روزی سامن و ازندریان 2 مرکز مشخص غربالگری کرونا هستند، اما نمونه گیری فقط در مرکز 16 ساعته باغ گل ملایر انجام می شود.

وی نسبت به آغاز واکسیناسیون دانش آموزان پایه دهم و طرح سنجش پایه اول در تابستان هشدار داد و تاکید کرد: این امر یک بار اضافی روی دوش کادر درمان است و سه منطقه آموزش و پرورش شهرستان باید مدیریت و برنامه ریزی لازم را در این زمینه داشته باشند.

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، از دیروز تا امروز 25 خرداد، 2 هزار و 472 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد که در طول 24 ساعت گذشته 107 بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به هشت هزار و 837 مورد رسید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مهمانی ها دلیل ابتلای 90 درصد بیماران کرونا در ملایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مهمانی ها دلیل ابتلای 90 درصد بیماران کرونا در ملایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید