گلی برای فصلی سرد

به گزارش وبلاگ چاپارها، نکته جالبی که در مورد کاملیا، این گیاه زیبا، وجود دارد، گل دهی زمستانه آن است! کاملیا با گل های بزرگ و براقش حال و هوای زمستان امسال تان را تغییر می دهد!

گلی برای فصلی سرد

این گیاه، گیاهی مخصوص باغچه است. بیشتر از 1000 سال است که کاملیا مورد علاقه باغبانان است. کاملیا هم مانند گیاه گل صد تومانی گلبرگ های شادابی دارد و در صورت نگهداری درست بیشتر از یک قرن زندگی خواهد کرد!

کاملیا در کجا رشد می کند؟

کاملیا گونه های مختلفی دارد که برخی از آنها در منطقه ها گرم و برخی دیگر در منطقه ها سرد زنده می مانند. شما می توانید با توجه به آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید گونه کاملیای مورد نظر خود را انتخاب کنید و یا می توانید گیاه را به صورت گیاهی یک ساله و فقط برای گل های زمستانه اش پرورش دهید. همچنین اگر تصمیم گرفته اید این گیاه را به صورت دائمی داشته باشید، جای مناسبی از باغچه را به آن اختصاص دهید.

در کل کاشت گیاه در سمت شمال باغچه بهتر از کاشت آن در قسمت جنوبی و گرم تر باغچه است. در قسمت جنوبی، ممکن است گیاه دوره کمون خود را زودتر بشکند و در نتیجه گل های آن در مقابل سرما آسیب ببینند (این درمورد گونه های منطقه گرم کاملیا صدق می کند). پس گونه هایی از کاملیا که در بهار گل می دهند را در قسمت شمالی باغچه بکارید و آنها را با استفاده از حصار، پرچین و یا فنس از معرض بادهای سرد دور نگه دارید تا در بهار سال بعد، بهترین نتیجه را بگیرید.

کاملیا تا چه اندازه بزرگ می شود؟

کاملیای کوتوله طولی به اندازه 60 سانتی متر پیدا می کند، اما بیشتر گونه های کاملیا از 180 تا 360 سانتی متر بلندا پیدا می کنند. در کل کاملیا ها گیاهانی کند رشد هستند. در نمونه هایی خاص که شرایط رشد گیاه بسیار مناسب باشد، ارتفاع گیاه به 6 متر هم می رسد!

کاشت کاملیا

کاملیاها از مقداری سایه خوششان می آید اما دوست ندارند برای جذب آب و مواد غذایی با درختان نزدیک شان در مبارزه باشند. برخی گونه های کاملیا آفتاب بیشتری را تحمل می کنند. اگر می خواهید کاملیا را نزدیک پنجره یا خانه بکارید حتما اندازه آن در حالت بلوغ را بدانید تا بعد از رشدش شما را غافلگیر نکند! کاملیا را در هر زمانی، به جز ماه های گرم تابستان، می توان کاشت. این گیاه به خاکی با زهکشی خوب و پی اچ بین 6 تا 6.5 نیاز دارد.

اگر می خواهید چند نوع از گونه های کاملیا را بکارید، بین آنها حداقل 1.5 متر فاصله بیاندازید. حتما نیاز نیست که در زمان کاشت خاک را اصلاح کنید و بعد از کاشت هم می توانید سطح خاک را با کمپوست یا مواد عالی پوسیده، بپوشانید.

چگونه از کاملیامان مراقبت کنیم؟

- کود دهی

کود دهی برای داشتن گل هایی بزرگ و سرحال لازم است. گیاه تان را در اواخر شهریور، به وسیله کودهایی با درصد پتاسیم زیاد، کود دهی کنید تا گل ها درشت تر شوند. در اوایل فصل بهار گیاه را با کودهای نیتروژن داری که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند، کود دهی کنید، به این ترتیب برگ هایی سبز و شاداب خواهید داشت.

- هرس

بعد از تمام شدن گل دهی گیاه، کاملیاتان را هرس کنید تا از شر شاخه های مریض، شکسته و بدون گل راحت شوید. هر شاخه ای که روی زمین افتاده را از گیاه جدا کنید.

- مالچ پاشی

بعد از هرس لایه ای مالچ، به ضخامت 8 سانتی متر، بر روی خاک قرار دهید. مالچ باعث بهبود بافت خاک، حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علف ها هرز می شود.

- آبیاری

خاک کاملیا را همواره مرطوب نگه دارید. اگر آبیاری کاملیا کم باشد و گیاه هر از گاهی خشکی بکشد، تعدا گل ها و تعداد گلبرگ های هر گل کاهش می یابد. استرس خشکی، همچنین، کاملیاتان را به آفت کنه عنکبوتی مستعد می کند. پس آبیاری به موقع آن را از قلم نیاندازید. در صورت مشاهده آفت سم مناسب را از گلفروشی های منطقه تان خریداری کنید.

منبع: فوت و فن

به "گلی برای فصلی سرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلی برای فصلی سرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید