چه طور ساکولنت ها را آبیاری کنیم؟

به گزارش وبلاگ چاپارها، ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که ساکولنتی خوش آب و رنگ و سرحال تهیه کنید و به خانه ببرید اما تنها چند روز بعد خراب گردد! اشکال کارتان کجاست؟

چه طور ساکولنت ها را آبیاری کنیم؟

ساکولنت ها یکی از شگفتی های طبیت اند چرا که می توانند آب اضافه را در برگ های خود ذخیره نمایند و در مواقع احتیاج به مصرف برسانند. این گیاهان برای زندگی در محیط های خشک و بی آب و علف آدابته شده اند ولی بسیاری از مردم فکر می نمایند چون آنها را به محیط خانه آورده اند باید مثل بقیه گیاهان آپارتمانی به طور مرتب آبیاری شوند. اما نگران نباشید ما در این متن به شما آموزش می دهیم چه طور ساکولنت ها را آبیاری کنید تا به خوبی رشد نمایند.

آبیاری ساکولنت های داخل خانه

به جای اینکه ساکولنت هاتان را به دفعات زیاد و میزان کم آبیاری کنید، فاصله بین آبیاری را بیشتر و میزان آب را هم افزایش دهید. در هر بار ساکولنت را طوری آبیاری کنید که آب از سوراخ های زهکش زیر گلدان خارج گردد. دقت کنید همواره آب اضافه جمع شده در زیر گلدانی را خالی کنید. سپس تا آبیاری بعدی اجازه دهید خاک به طور کامل خشک گردد سپس آبیاری مجدد را انجام دهید.

خاک گلدان را یک هفته بعد از آبیاری چک کنید اگر هنوز مرطوب بود یک هفته دیگر برای آبیاری مجدد صبر کنید.

ساکولنت هایی مثل سدوم، کراسولا، کالانکوا، آلوئه ورا، سانسوریا (شمشیری) و سمپرویوم برای نگهداری در خانه بسیار محبوب هستند. ساکولنت ها بعلاوه کاکتوس ها را هم شامل می شوند که به آبیاری کمتری نسبت به بقیه ساکولنت ها احتیاج دارند.

ساکولنت ها خاک کاملا خشک را دوست دارند. خاک گلدانی خوب که زهکشی مناسبی هم داشته باشد برایشان فراهم کنید. توصیه می گردد نصف حجم خاک از عناصری که زهکشی آن را تقویت می نمایند تشکیل گردد. همواره توجه داشته باشید که زهکش های گلدان باز باشند چرا که مرطوب ماندن بیش از حد خاک باعث پوسیدگی ریشه می گردد.

ساکولنت ها در اوایل بهار (فصل رشد) به آب بیشتری احتیاج دارند. در تابستان احتیاجشان به آب کمتر می گردد و در زمستان باز هم کمتر از تابستان. با کم شدن میزان نور خورشید در زمستان، ساکولنت ها وارد دوره خواب زمستان و غیر فعالی می شوند و احتیاجشان به آب هم کاهش می یابد.

در طول زمستان ساکولنت ها را چند روز بعد از خشکی کامل خاک و به میزان کم آبیاری کنید. می توان گفت که تقریبا ماهی یک بار. البته دفعات آبیاری به شرایط خانه تان بستگی دارد.

تعداد دفعات آبیاری ساکولنت ها به شرایط رشدی و نور موجود در منطقه تان و میزان گلدان هم بستگی دارد. هرچه گلدان تان بزرگتر باشند میزان بیشتر و مدت زمان طولانی تری رطوبت را در خود نگه میدارند اما گلدان های کوچه سریع تر خشک می شوند پس به دفعات آبیاری بیشتری احتیاج دارند.

آبیاری ساکولنت های گلدانی بیرون از خانه

تابستان زمان خوبی برای انتقال گلدان های ساکولنت از درون خانه به بیرون است. اگرچه آنها عاشق آفتاب هستند اما به محض جابه جایی آنها را در محیط آفتابی قرار ندهید. ابتدا آنها را در سایه قرار دهید و سپس کم کم به محیطی آفتتابی تر منتقل شان کنید. آنها را از آفتاب شدید بین ساعات اول صبح تا عصر حفظ کنید.

گیاهان بیرونی معملا به آبیاری بیشتری نسبت به گیاهان خانگی احتیاج دارند. البته شرایط محیطی محل زندگی تان میزان آبیاری را مشخص می نمایند. برای اینکه دستتان بیاید گیاهان تان را چند روز یکبار آبیاری کنید چند روز شرایط خاک و گیاه را زیر نظر بگیرید و حساب کنید که چند روز طول کشیده تا خاک گلدان خشک گردد.

آبیاری ساکولنت هایی که در زمین کاشته شده اند

ساکولنت ها به خصوص سدوم ها به خوبی در زمین رشد می نمایند. آنها بسته به شرایط محیطی به آبیاری زیاد و حتی هفتگی احتیاج دارند. گیاهان قدیمی تر سیستم ریشه قوی تری هم دارند و شرایط کم آبی را بهتر از گیاهان تازه کاشته شده و کوچک تحمل می نمایند.

هر نوع ساکولنتی که می خواهید پرورش دهید، فرقی ندارد، حتما توجه کنید که خاکی با زهکشی خوب در اختیارش قرار دهید. هر از گاهی خاک را کمی شخم بزنید تا زهکشی خاک بهتر گردد و بافت خاک بهبود بیابد. البته توجه کنید در حین شخم به ریشه های ساکولنتها آسیب نرسانید.

چند وقت یک بار خاک ساکولنت ها را عوض کنید. البته کار بهتر این است که میزانی از خاک سطحی را در اطراف طوقه گیاه بردارید و آن را با میزانی کمپوست و دیگر عناصر تقویت نماینده خاک مخلوط کنید و دوباره در اطراف طوقه بریزید. تقویت خاک خیال شما را از رشد خوب ساکولنت ها یتان، حتی اگر در شرایطی غیر از شرایط محیط اصلی زندگی شان هستند، راحت می نماید.

خاک خوب، آبیاری خوب و زهکش خوب، گیاهانی شاد!

منبع: فوت و فن

به "چه طور ساکولنت ها را آبیاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور ساکولنت ها را آبیاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید