آنچه از رعایت نکته های بهداشتی در آرایشگاه ها و سلمانی ها باید بدانیم

به گزارش وبلاگ چاپارها، از آخرین باری که با آرامش به آرایشگاه یا سلمانی رفته ایم، نزدیک به یک سال می گذرد! کرونا که آمد، چنان آرایشگاه ها را خلوت کرد که کسی مانند آن را به یاد ندارد. اعلام تعطیلی آرایشگاه ها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم باعث شد مدت زیادی این مراکز فعالیت نداشته باشند.

آنچه از رعایت نکته های بهداشتی در آرایشگاه ها و سلمانی ها باید بدانیم

هرچند بعد از مدتی این مراکز بازگشایی شدند، اما هنوز هم هراس رفتن به آرایشگاه با ماست. اما نمی گردد این طور ادامه داد و گاهی ناگزیریم سری به این مراکز بزنیم.

چه آرایشگر باشید یا مشتری آرایشگاه، در این مدت حتما به راهکارهایی رسیده اید؛ از آرایش در خانه و امتحان کردن اصلاح موی سر با یک قیچی و شانه خانگی گرفته تا تهیه کیف شخصی لوازم آرایش به وقت مراجعه به آرایشگاه و استفاده از ماسک ایمن و مواد ضدعفونی نماینده مخصوص.

با این حال بیایید یکبار نکات مهمی را که در آرایشگاه ها در دوران همه گیری کرونا لازم است رعایت گردد با هم مرور کنیم.

احتمالا با ایده های جدیدی روبه رو می شوید و شاید هم اگر نکاتی را تا اینجا نمی دانستید و رعایت نمی کردید از این به بعد متوجه اهمیت آنها شوید.

نکاتی را که رعایت آنها برای مراجعان، صاحبان این مشاغل و افراد مشغول به کار در آرایشگاه ها الزامی است در سه بخش آنالیز می کنیم.

اگر مشتری آرایشگاه هستید

بخشی از رعایت نکته های بهداشتی در سالن های آرایش و سلمانی ها به ما مربوط است. درواقع هرچقدر هم سالن موردنظر تمیز و مرتب باشد و نکته های بهداشتی را رعایت نموده باشد، اما اگر ما موارد بهداشتی را در زمان مراجعه رعایت نکنیم، شیوع بیماری کووید 19 متوقف نخواهد شد؛ بنابراین برای مراجعه به سالن های آرایشی و سلمانی ها باید این موارد را رعایت کنید:

با ماسک: تکراری ترین نکته چند ماه گذشته، تاکید بر استفاده از ماسک در زمان حضور در فضاهای عمومی و پرتجمع است.

با فاصله: در زمان انتظار در سالن های آرایشی یا سلمانی ها، حتما رعایت فاصله هنگام نشستن را نباید فراموش کنید.

بدون همراه: لطفا تا زمان خاتمه همه گیری کووید 19 از بردن همراه (حتی بچه ها) به آرایشگاه خودداری کنید به این دلیل که علاوه بر شلوغ شدن فضا، بچه ها می توانند ناقل بیماری شده یا خودشان بیمار شوند.

با تجهیزات کامل: حوله شخصی، پد الکلی، الکل، ماسک، زیرانداز شخصی، وسایل مانیکور، وسایل اصلاح سر و صورت و... را همراه ببرید.

پس از اتمام کار نیز اگر وسایل یکبار مصرف است، آنها را داخل کیسه زباله انداخته و دور بریزید و اگر یکبار مصرف هم نیست، آنها را داخل نایلون گذاشته و جدا از وسایل دیگر خود نگهداری کنید.

* نکته: در بیشتر آرایشگاه ها هنوز هم خدمات تمیزکردن ناخن ارائه نمی گردد، اما اگر انجام شد بهتر است این کار را فعلا انجام ندهید.

به صورت دست نزنید: توصیه بر این است که در این شرایط از آرایش صورت پرهیز کنید تا بتوانید به راحتی صورت را بشویید و لوازم آرایشی مورد استفاده مزیدبرعلت آلودگی نگردد، اما اگر به هر دلیل مجبور به آرایش صورت هستید، فقط از وسایل آرایشی شخصی بهره ببرید.

حمام کنید: بعد از بازگشت از سالن آرایش یا سلمانی حتما دوش بگیرید.

اگر از پرسنل آرایشگاه هستید

شما درمعرض ترین آدم ماجرا هستید! به ویژه اگر کار شما به شکلی است که با تنفس و صورت مراجع فاصله نزدیک دارید مثل کار اصلاح ابرو؛ بنابراین شما هم به این موارد دقت کنید:

محافظ کامل: حتما از وسایل محافظتی استفاده و در زمان مناسب آنها را تعویض کنید.

ضدعفونی کنید: دست ها و وسایل کار را قبل و بعد از هربار کار با مراجع ضدعفونی و سعی کنید در طول کار صحبت نکنید تا تماس با ویروس در صورتی که شما یا مراجع ناقل باشید به حداقل برسد.

لباس کار داشته باشید: بهتر است بعد از رسیدن به محل کار، حتما لباس های بیرون را درآورده و لباس مخصوص کار، شامل روپوش، شلوار و کفش محل کار را بپوشید. به این ترتیب به جلوگیری از انتقال ویروس از بیرون به داخل سالن یاری خواهید کرد.

روی میز نگذارید: اگر به گذاشتن لیوان چای یا خوراکی روی میز کار عادت دارید، این کار را انجام ندهید.

این شکل استفاده از لیوان و خوراکی می تواند عامل آلودگی باشد. بهتر است از لیوان یکبار مصرف بهره ببرید و بعد از هربار مصرف آن را دور بیندازید.

خودداری کنید: از ارائه خدمات آرایشی- بهداشتی به افرادی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی نمایند، پرهیز کنید.

اگر مسؤول آرایشگاه هستید

بخش مهمی از تأمین سلامت مراجعان به رعایت نکته های بهداشتی از سوی مسؤولان سالن آرایش یا سلمانی ها مربوط است. اگر سالن آرایشی یا سلمانی دارید به این موارد دقت کنید:

ضدعفونی در مبداء: بهتر است از تونل ضدعفونی در ورودی سالن بهره ببرید. به این ترتیب امکان ورود آلودگی بسیار کاهش می یابد.

بسنجید: در بدو ورود، درجه حرارت بدن مراجعان را با تب سنج اندازه بگیرید.

با فاصله: درست است که مدتی کار کساد بوده و شرایط مالی مناسب نیست، اما لطفا زمان مناسب برای انجام کارهای هر مشتری را درنظر بگیرید و با فاصله زمانی مناسب به مراجع بعدی وقت بدهید.

از نو بچینید: رعایت فاصله بین جایگاه ها و نیمکت های سالن آرایش یا سلمانی لازم است؛ بنابراین یکبار دیگر سالن را براساس شیوه نامه های بهداشتی بچینید.

نظافت پرسنل: ماسک، دستکش، موادضدعفونی نماینده و... پرسنل را در محل کار تامین کنید تا نیازی به استفاده طولانی مدت از ماسک یا دستکش و تشدید آلودگی نباشد.

ممنوع کنید: از ورود همراه و از نشستن طولانی مدت مراجع پس از خاتمه کار جلوگیری کنید.

یکبار مصرف: بهتر است پذیرایی رایج در سالن های آرایش یا سلمانی ها متوقف گردد، اما اگر دوست دارید این کار را انجام دهید، لیوان و بشقاب و... باید یکبار مصرف بوده و خوراکی ها نیز تکی و به صورت بسته بندی ارائه شوند.

اولویت با وسایل شخصی: بهتر است مراجعان وسایل شخصی از حوله تا دیگر وسایل را به همراه داشته باشند، اما اگر در مواردی امکان استفاده از وسایل شخصی مراجعان نبود، استفاده از لوازم یکبار مصرف در اولویت هستند. همه وسایل دیگر نیز باید بعد از هر بار استفاده ضدعفونی شوند.

لباس کامل: همه پرسنل باید به لباس کامل بهداشتی، ماسک، دستکش و... مجهز باشند.

بعد از هر مراجع: بعد از ورود و خروج هر مراجع، بهتر است کف زمین با موادضدعفونی نماینده تمیز گردد. علاوه بر این باید هواکش ها دائما فعال بوده و از ایستایی و تجمع هوا جلوگیری گردد.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه وبلاگ چاپارها

منبع: جام جم آنلاین

به "آنچه از رعایت نکته های بهداشتی در آرایشگاه ها و سلمانی ها باید بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه از رعایت نکته های بهداشتی در آرایشگاه ها و سلمانی ها باید بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید