باورتان می شود خیلی ها برای شکم گردی سفر می کنند؟!
به گزارش وبلاگ چاپارها، توریستی غذایی یا شکم گردی در سفر!
جرج برنارد شاو نویسنده و نمایشنامه نویس ایرلندی در مورد غذا گفته است: هیچ عشقی خالصانه تر از عشق به غذا وجود ندارد! حتی اگر کاملا با این حرف هم موافق نباشید حتما به اهمیت غذا در زندگی امروزه ما اذعان دارید. غذا دیگر صرفا برای سیر شدن نیست و به یک تفریح، تفریح و حتی یک هنر تبدیل شده است. به همین دلیل، دور از فکر نیست که توریستی غذایی هم به یکی از زیرمجموعه های مهم صنعت توریسم و توریستی تبدیل شده باشد. تجربه و امتحان غذاهای نو و خاص یک کشور یکی از مهم ترین اهداف توریستان در سفر به کشورهای مختلف است. اگر وقتی به خاطرات سفرتان فکر می کنید قبل از هرچیز طعم و مزه غذایی خاص به فکرتان می آید پس شما هم یک توریست غذایی محسوب می شوید! در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد شکم گردی در سفر بیشتر صحبت کنیم.
تعریف دنیاگردی غذایی
در مورد دنیاگردی غذایی تعاریف مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی این مفهوم را می توان به این شکل تعریف کرد:
- جستجو و لذت بردن از غذا و نوشیدنی در سفر!
اگر مهم ترین هدف یا یکی از اهداف سفرتان تجربه و امتحان غذاها و نوشیدنی های یک منطقه است پس شما هم یک دنیاگرد غذایی هستید. مثلا به ایتالیا سفر کرده اید تا حتما پیتزای اصیل ایتالیایی را امتحان کنید. به هند رفته اید تا طعم تند و تیز غذاهای سنتی هند را تجربه کنید یا در سفر به کشورهای آسیای شرقی، تجربه غذاهای دریایی و عجیب و غریب این منطقه را در اولویت برنامه هایتان قرار داده اید!
البته دنیاگردی غذایی و شکم گردی در سفر صرفا به معنی سفر به یک کشور دور نیست و در سفرهای نزدیک و داخلی هم استفاده می شود. در داخل یک کشور هم هر شهر غذاهای سنتی و مخصوص به خود دارد که می تواند برای مسافران مجذوب کننده باشد. مطمئنا خیلی از ما بارها فقط برای کته کباب خوردن، ماهی کباب و باقلا قاتوق به شمال رفته ایم! درست است؟ غذا آنقدر اهمیت پیدا کرده است که خود به تنهایی به یک هدف سفر تبدیل شده است. اگر به شبکه های مجازی مثل اینستاگرام سر بزنید حتما با صدها عکس از غذا روبرو می شوید که اتفاقا بازدید کننده های زیادی هم دارد. خیلی از همین راه انتشار غذا به معروفیت رسیده اند و دنیاگردی غذایی یکی از مجذوب کننده ترین موضوعات در فضای مجازی است.
ترکیب سفر و غذا
خیلی ها مدت ها قبل از سفر (حتی ماه ها) برای سفرشان برنامه ریزی می کنند. در مورد کشور مقصد، جاذبه های دنیاگردی و هتل ها تحقیق می کنند. در فضای وب نظرات سایر دنیاگردان را می خوانند و صد البته در مورد بهترین غذاها و رستوران های آن کشور هم تحقیق می کنند. اگر شما هم از این دسته افراد باشید حتما قبل از سفر لیستی از بهترین غذاها و رستوران های کشور مقصد را تهیه کرده اید تا در طول سفر حتما آن ها را تجربه کنید. مثلا برنامه ریزی کرده اید که در سفر به پاریس حتما در یکی از کافه های مشهور این شهر نان کروسان تازه و داغ و یک فنجان قهوه فرانسوی سفارش بدهید. در استانبول دونر کباب و کوفته ها مشهور باقلوا بخورید و در ایتالیا حتما پاستا و پیتزا را امتحان کنید. می بینید؟
خیلی از ما بدون آن که بدانیم یک دنیاگرد غذایی حرفه ای هستیم و خودمان نمی دانیم.
غذاهای خیابانی هم یکی از بخش های دنیاگردی غذایی است که به دلیل ارزان و در دسترس بودن طرفداران بسیار زیادی دارد. شاید هیچ غذایی به اندازه یک غذای خیابانی نتواند طعم واقعی آشپزی آن کشور را به شما نشان دهد. این غذاها معمولا در محله ها و خیابان های شلوغ شهر فروخته می شوند و فضای جالب بازارهای اغذیه فروشی و طعم خوشمزه این غذاها یکی از بهترین تجربیات سفر خواهند بود.
حتی اگر آدم شکمویی نباشید هم غذا و تجربه غذاهای نو در سفر مطمئنا یکی از مهم ترین بخش های سفر شما خواهد بود. سفر یعنی تجربه چیزهای نو و آشنایی با فرهنگ های نو و شاید هیچ چیز به اندازه تجربه غذای اصیل و سنتی یک کشور نتواند شما را با فرهنگ آن کشور و منطقه آشنا کند. البته هستند افرادی که آنقدر غذا برایشان مهم است که تنها برای تجربه غذاهای نو به یک منطقه سفر می کنند. حتی برنامه تلویزیونی زیادی در مورد دنیاگردی غذایی و شکم گردی در سفر تهیه می شود که بازدیدکنندگان زیادی هم دارد. مشهورترین مثال در این زمینه آنتونی بوردن است که سال ها به کشورهای مختلف دنیا سفر می کرد و از غذاهای خاص و اصیل آن منطقه ها گزارش تهیه می کرد. چنین شخصیت هایی در واقع نقشی مهم در توسعه دنیاگردی غذایی داشتند و این فرصت را به ما می دادند تا بدون سفر با غذاهای آن کشور آشنا شویم.
تاثیر اقتصادی دنیاگردی غذایی
ارزیابی و برآورد تاثیر اقتصادی این شاخه از دنیاگردی بسیار سخت است. اولا، برای این کار باید تعداد دقیق دنیاگردان در یک منطقه را بدانیم و دوم اینکه باید با تک تک آن ها صحبت کنیم و در مورد هزینه ای که به غذا و نوشیدنی اختصاص داده اند با آن ها صحبت کنیم. بنابراین بررسی دقیق این تاثیر کمی سخت است. با این حال، راه بهتری هم وجود دارد. سازمان سفر غذایی دنیای در طول سال ها تحقیقات، مصاحبه ها و مکالمات زیادی انجام داده است و از طریق این اطلاعات تاثیر شکم گردی در سفر و مسافرت را ارزیابی کرده است. در نتیجه این بررسی ها تخمین زده می شود که دنیاگردان 25% از هزینه کلی سفرشان را به غذا و نوشیدنی اختصاص می دهند. البته این رقم در مقاصد دنیاگردی لوکس و گران قیمت تا 35% هم افزایش پیدا می کند و در مقاصد ارزان قیمت این آمار حدود 15% است. همچنین کسانی که عاشق شکم گردی در سفر هستند معمولا بیشتر از 25% به غذا و نوشیدنی اختصاص می دهند.
البته این آمار به طور میانگین به دست آمده است و مسلما در هر فرد متفاوت خواهد بود. بنابراین از خودتان بپرسید غذا و شکم گردی در سفر چقدر برای شما اهمیت دارد؟ وقتی به یک شهر یا کشور نو سفر می کنید چقدر مشتاق امتحان و تجربه غذاهای سنتی و خاص آن منطقه هستید؟ چقدر از هزینه های سفرتان را به غذا و نوشیدنی اختصاص می دهید و چقدر از سوغاتی هایی که برای عزیزانتان می آورید غذا و نوشیدنی است؟!
بنابراین، همان طور که دیدیم دنیاگردی غذایی تاثیر بسیار مهمی در جذب دنیاگردان و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد یک کشور دارد. از این رو، کشورهای مختلف توجه ویژه ای به مقوله می کنند و سرمایه گذاری های کلانی روی بخش دنیاگردی غذایی انجام می دهند.
منبع: worldfoodtravel.org
منبع: الی گشت