با رعایت این نکات کسب و کارتان را رشد دهید
به گزارش وبلاگ چاپارها، تنها ملزومات یک کسب و کار پیروز خلاقیت نیست بلکه باید در این راه از مدیریت کسب و کار هم استفاده کنیم.
یکی از اصول اولیه راه اندازی استارتاپ ها، اجرای ایده های ناب و خلاقانه برای رسیدن به نتیجه ای ایده آل است. ولی تا به سوددهی رسیدن هر کسب و کاری مشکلاتی سر راه وجود دارد که باید آنها را دور بزنید و به هدف مطلوب خود برسید.
در این مقاله از زبان یکی از کارآفرینان پیروز با متد سه L آشنا خواهید شد. این روش شما را به هدفتان نزدیک تر میکند. پس در ادامه با وبلاگ چاپارها همراه باشید.
اسکات دافی، بنیان گذار و مدیرعامل Content.Market در این باره می گوید:
بزرگ ترین اشتباهی که کارآفرینان مرتکب می شوند این است که سعی می کنند تمام مراحل کار را همان ابتدای کار انجام بدهند که من به آن سیستم میخ و چکش می گویم. فرض کنید من یک میخ و چکش به شما دهم. کار شما این است که میخ را در یک دست و چکش را در دست دیگرتان نگه دارید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که میخ را درون یک تکه چوب بکوبید. میخ همان محصول یا خدمت شما است. ممکن است زمان اول یا دوم را از دست بدهید و نتوانید میخ را به خوبی بکوبید، اما عاقبت میخ را درون هدف خواهید کوبید.
خب می خواهیم کمی کار را سخت تر کنیم، اگر من به شما دو میخ و دو چکش بدهم چه خواهید کرد؟ اکنون با یک مشکل روبه رو هستید. چه کسی می خواهد میخ ها را نگه دارد؟ فرض کنید به میزان کافی افرادی پیدا کنید که داوطلب این کار بشوند. کار شما این است که هم زمان هر دو میخ را درون همان تکه چوب بکوبید. احتمالا باز هم زمان را از دست خواهید داد.
مثال بالا دقیقا همان کاری است که کارآفرینان هنگام راه اندازی کسب و کار تازهشان انجام می دهند. آن ها به سادگی سعی در انجام کار بیشتر در ابتدای کار دارند و بر این باور غلط هستند که ورود به بازار با کار بیشتر بازدهی بهتری دارد. وقتی که می خواهید استارتاپ خودتان را راه اندازی کنید، سعی نکنید راه صدساله را یک شبه طی کنید، زیرا مدیریت کسب و کار به این سادگی ها نیست. در عوض این سه گام طلایی را در پیش بگیرید.
Launch (راه اندازی کنید)
به سرعت محصولات را ارائه و خدمات خود را راه اندازی کنید، اما همیشه بر یک موضوع در آن واحد متمرکز شوید. با دشوارترین مورد آغاز نکنید، ترجیحأ ساده ترین کار را انجم دهید، یعنی MVP یا همان حداقل محصول قابل عرضه را به بازار هدف خود ارائه کنید. این کار به شما یاری می کند زمانی که محصول بعدی و بزرگ تر خود را آماده عرضه کردید، یک گام به جلو بروید و جایی در بازار برای خود باز کنید.
Listen (گوش دهید)
سریع اقدام کنید اما ضمن آغاز کار، حلقه های بازخورد کارتان را هم ایجاد کنید؛ این حلقه ها شما را قادر می سازند به صدای مشتریانتان گوش دهید. تا جایی که می توانید تمام بازخوردهای مثبت و منفی مشتریانتان را جمع آوری کنید. آن ها چه چیزی را می پسندند؟ چه چیزی را نمی پسندند؟ چه چیزی را بیشتر طالب هستند؟ با دقیق شدن و نزدیک شدن به خواسته مشتری و موشکافانه تر نگاه کردن به ماجرا، گام های بعدی را می توانید با دقت بیشتری بردارید.
Learn (یاد بگیرید)
بر اساس بازخوردهایی که دریافت کردید در کارتان تغییراتی ایجاد کنید و آن را بهبود بخشید. دوباره اقدام کنید و فرآیند تکرار را ادامه دهید و این کار را جزئی از شیوه پیشرفت کسب و کار خود قرار دهید. هرچه بیشتر به ندای مشتریانتان گوش دهید و از بازخورد آن ها ایده بگیرید، شانس بهتری دارید تا محصول یا خدمتی ارائه کنید که هیچ مشتری از خرید آن سر باز نزند.
فراتر از این سه نکته (سه L) نکته ای مهم تر و تأثیرگذارتر نیز وجود دارد: به جلو حرکت کنید. وقتی محصول خود را عرضه کردید، بازار مناسب آن را یافتید و دریافتید مشتریانتان چه می خواهند، به گام بعدی بروید. اولین میخ کوبیده شده؛ اکنون موقع کوبیدن میخ بعدی است. به خاطر داشته باشید که شما هر کاری می خواهید، می توانید انجام دهید و هر محصولی که دوست داشته باشید، عرضه کنید، اما نمی توانید همه کارها را در آن واحد و هم زمان انجام دهید. هر محصول یا خدمتی تمرکز و انرژی خاص خودش را می طلبد. نکته دیگر نیز این است که پیش از آغاز کسب و کار تازه، باید یاد بگیریم که چگونه طرح کسب و کار بهتری بنویسیم.
منبع: الی گشت