خبرنگاران ساخت موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی در گرو تامین اعتبار است

به گزارش وبلاگ چاپارها، بیرجند - خبرنگاران - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: پس از گذشت 10 سال به دلیل کمبود اعتبار هنوز برای شروع پروژه احداث باغ موزه دفاع مقدس در مرکز استان اقدامی صورت نگرفته است.

خبرنگاران ساخت موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی در گرو تامین اعتبار است

سرهنگ غلامرضا فلاحی روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار گردید، اضافه نمود: از سال 1390 زمینی در بلوار صیاد شیرازی شهر بیرجند برای احداث موزه دفاع مقدس پیش بینی شده است و احداث باغ موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی اکنون 65 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

وی گفت: خراسان جنوبی جزو آخرین استان هایی است که موزه دفاع مقدس ندارد و این در حالی است که زمین برای احداث موزه پیش بینی شده و ساخت این موزه در گرو تامین اعتبار است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: ابتدا 33 هکتار زمین برای احداث این پروژه پیش بینی شده و به دلیل اینکه 18.5 هکتار بر روی گسل زلزله قرار داشت، این مقدار از اراضی برای احداث فضای سبز در اختیار شهرداری نهاده شد و 14.5 هکتار دیگر آن برای احداث موزه دفاع مقدس اختصاص یافته است.

وی بیان نمود: اداره کل راه و شهرسازی ارزش روز این زمین را بالغ بر یک میلیارد و 235 میلیون تومان معین نموده که از این مبلغ تا به امروز 357 میلیون تومان پرداخت شده و 860 میلیون تومان دیگر باقی مانده که باید پرداخت گردد تا سند زمین به نام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صادر گردد.

فلاحی گفت: 6 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای احداث باغ موزه دفاع مقدس استان از محل منابع استانی و ملی مصوب شده که تا به امروز سه میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه این پروژه در 6 فاز با زیربنای هفت هزار و 565 متر مربع احداث خواهد شد، بیان نمود: در فاز نخست این پروژه ملی باید یک هزار و 600 متر مربع برای مرکز اسناد و کتابخانه ساخته گردد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی ادامه داد: در بودجه سال گذشته یک میلیارد تومان و در بودجه امسال سه میلیارد و 500 میلیون تومان برای اجرای این طرح مصوب شده است.

وی از تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان اطلاع داد و گفت: تا به امروز یک هزار و 800 مدخل مربوط به دفاع مقدس استان جمع آوری و شناسایی شد که از این تعداد مدخل 500 مدخل تصویب و تایید شده است.

فلاحی با بیان اینکه 320 هزار برگ سند مربوط به دفاع مقدس از اشخاص و ادارات در سطح استان جمع آوری شده است، اضافه نمود: همچنین حدود 4 هزار ساعت مصاحبه با خانواده های شهدا، رزمندگان، جانبازان و آزادگان صورت گرفته است.

وی بیان نمود: در بحث دانشنامه دفاع مقدس بیش از 190 پرونده علمی تشکیل شده که 95 مقاله در ردیف نگارش است که از این تعداد 60 مقاله به مرحله ارزیابی رسیده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی کمبود اعتبار را از مهم ترین مسائل موجود در بخش تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس ذکر کرد و اضافه نمود: برآورد اعتباری برای دانشنامه دفاع مقدس استان یک میلیارد و 648 میلیون تومان طی بازه زمانی سه ساله است که اگر بخشی از این اعتبار تامین گردد جلد اول تا خاتمه امسال تکمیل می گردد.

فلاحی بیان نمود: تا به امروز 240 عنوان کتاب دفاع مقدس در استان با موضوعات کودک و نوجوان، خاطرات دفاع مقدس، پژوهشی و خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: سال گذشته 87 عنوان کتاب در استان تهیه شده که برای انتشار و تیراژ آن به یک میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی به خاکسپاری 144 شهید گمنام در 57 نقطه استان اشاره نمود و گفت: تا به امروز 35 یادمان شهدای گمنام در استان احداث شده و 22 مورد باقی مانده که از این تعداد ساخت 11 یادمان در دست اجرا است که برای تکمیل آن 2 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار احتیاج است.

فلاحی بیان کرد: برای شروع و احداث 11 یادمان شهدای گمنام دیگر استان نیز باید چهار میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار احتیاج است.

وی با اشاره به سفر معاون اول ریاست جمهوری در مهر سال گذشته گفت: در جریان این سفر 15 میلیارد تومان برای احداث المان های شهدای گمنام استان مصوب شده که تا به امروز چهار میلیارد تومان اختصاص یافته است که از این مقدار یک میلیارد تومان برای احداث موزه دفاع مقدس اختصاص یافت.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ساخت موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی در گرو تامین اعتبار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ساخت موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی در گرو تامین اعتبار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید