نباید های اقتصاد در سال 1400

به گزارش وبلاگ چاپارها، در خصوص باید های اقتصاد و راه و روشی که دولتمردان باید پیش بگیرند صحبت های زیادی مطرح شده است، اما در گزارش پیش رو می خواهیم به نباید های اقتصاد در سال 1400 بپردازیم. اما این نباید ها تنها به سیاستگذاران و دولتمردان ختم نمی گردد بلکه مردم هم در سال جدید بعضی از جهت هایی را که سال های گذشته می رفتند در سال پیش رو نباید بروند.

نباید های اقتصاد در سال 1400

به گزارش ایران، کارشناسان و فعالان اقتصادی به این باید ها و نباید ها پرداختند. صحبت مشترک مصاحبه شوندگان این بود که ما نباید به گونه ای تصمیم گیری یا فعالیتی کنیم که دود آن به چشم سایر دهک های جامعه وارد گردد. اگر دهکی ثروتمند است با خرید های احتکاری، سوء استفاده های اقتصادی و... تنها به دهک های پایین جامعه ظلم نمی نماید بلکه باعث ایجاد نابسامانی در فضای اقتصادی کشور و این امر در نهایت منجر به تضعیف ایران می گردد. این گروه با استفاده از رانت به خیال خود سود کلانی عایدشان می گردد، اما در ادامه راستا برای توسعه اقتصادی مانع تراشی می نمایند. در ادامه صحبت های کارشناسان و فعالان اقتصادی می آید:

سیاستگذاران از قیمت گذاری فاصله بگیرند

محمدرضا نجفی منش عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در این باره گفت: یکی از موضوعاتی که ضرورت دارد سیاستگذاران سال آینده به آن توجه نمایند، عدم دخالت در قیمت است. دخالت در قیمت گذاری هر کالایی باعث برهم خوردن بازار و ایجاد رانت می گردد. با چنین رویکردی نمی توان فضای آرام برای اقتصاد کشور ایجاد کرد. اگر سیاستگذاران اجازه دهند که عرضه و تقاضا مشخص نماینده قیمت باشد به طور قطع بخش قابل توجهی از مسائل بازار حل می گردد.

زمانی که دولت تصمیم گرفت برای واردات مواد اولیه ارز 4200 تومانی تخصیص دهد کالا های نهایی آن هم مشمول قیمت گذاری شد. با وجود آنکه دولت ارز یارانه ای تخصیص داد، اما کالا با قیمت بالا به دست مردم رسید و در این میان بعضی نسبت به سوء استفاده از ارز دولتی اقدام کردند. بر این اساس توصیه جدی بنده این است که دولت در سال 1400 وارد قیمت گذاری هیچ کالایی نگردد. در این میان چندین موضوع وجود دارد که باید با مردم در میان گذاشت.

یکی از اقدام هایی که امیدوارم سال آینده مردم انجام ندهند، خرید کالا با هدف کسب سود است. متأسفانه گروهی از مردم هستند که برای خرید کالایی که در آن یارانه در شکل های مختلف وجود دارد وسوسه می شوند. به عنوان مثال اگر گفته می گردد شرکت خودروسازی می خواهد پیش فروش خودرویی را انجام دهد صف یک میلیون نفری برای ثبت نام ایجاد می گردد. این در حالی است که احتیاج سالانه به خودرو در کشور حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه است.

عملاً بیشتر مردم به دنبال این هستند که از رانت استفاده نمایند. در این میان به خاطر استفاده از رانت مصلحت ملی زیرسؤال می رود. گروهی خاص سود می برند، اما کل جامعه ضرر می نمایند. هر چند باید تأکید کرد که این اتفاق ناشی از قیمت گذاری دستوری است. اگر مردم برای خرید های اینچنینی اقدام ننمایند خیلی از چالش ها رفع خواهد شد. نکته دیگری که می خواهیم مردم به آن توجه نمایند استفاده حدبیشتری از کالای ایرانی است. البته فعالان اقتصادی هم باید کوشش نمایند تا کالا با کیفیت بهتر و مناسب به دست مردم برسد تا مردم نسبت به خرید کالای ایرانی ترغیب و تشویق شوند.

همه ما در یک کشتی هستیم

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی ایران در این خصوص گفت: یکی از موضوعاتی که سیاستگذاران نباید در سال 1400 دنبال نمایند، تغییر قوانین است. برای آنکه فعالیت اقتصادی با کمترین مشکل جریان داشته باشد، ثبات قوانین و جلوگیری از تصویب قوانین خلق الساعه ضرورت دارد. عدم دخالت در فرایند بازار و قیمت گذاری دستوری هم از دیگر مواردی است که امیدواریم دولت سال آینده دنبال کند.

بهبود فضای کسب و کار، کاهش نااطمینانی ها، جلوگیری از افزایش نرخ تورم و حمایت از فراوری باید هایی است که دولت سال آینده باید دنبال کند. در این میان سیاستگذاران نباید اجازه دهند که فعالان اقتصادی و مردم به سیاست هایی که اتخاذ می گردد بی اطمینان شوند. چرا که این امر جلوی فعالیت های توسعه ای را می گیرد.

اگر سیاستگذاران بخواهند بعضی از روال های گذشته را ادامه دهند به طور قطع این امر ضمن تقویت بخش های دلالی و واسطه گری، مانع از رشد سرمایه گذاری می گردد و در نهایت منابع مادی و معنوی از کشور خارج می گردد. از سویی دولت نباید تصمیم هایی را برای سال آینده اتخاذ کند که در پی آن رانتی برای بعضی ها ایجاد گردد، هر زمان چنین اتفاقی رخ دهد شاهد سوء استفاده های اقتصادی هستیم. به عنوان مثال اگر قرار است نذری پخش گردد هر فردی تمایل دارد چندین پرس دریافت کند.

اگر بخواهم در خصوص این موضوع بگویم که مردم چه کاری را نباید سال آینده انجام دهند باید ابتدا تأکید گردد که در امسال و با کاهش ارزش پول ملی مردم به سمت بازار هایی رفتند که هیچ شناختی از آن نداشتند و بعد از مدتی با زیان هنگفت روبرو شدند. خیلی از افراد حق داشتند برای حفظ پول خود کوشش نمایند، اما معرفی راستا های نادرست به آن ها چالش آفرین شد.

از این رو برای سال 1400 توصیه می کنم همه به این نگاه برسیم که همه در یک کشتی هستیم. وقتی چنین نگاهی باشد مسائل کشور را بیشتر درک می کنیم و سطح همکاری مردم و سیاستگذاران افزایش پیدا می نماید. البته این در شرایطی است که دولت هم به فکر منافع مردم باشد و تمام کوشش خود را انجام دهد که خدمتگزار خوبی باشد. ایران برای سال 1400 به نگاه یکپارچه و سیستمی احتیاج دارد به گونه ای همه به این یقین برسیم که اولویت ملی، مهم ترین موضوعی است که باید دنبال گردد.

سال 1400 را به گونه ای دیگر ببینیم

علی قنبری کارشناس اقتصادی نیز گفت: سال آینده سیاستگذاران نباید به اختلاف سلیقه هایی که بین تصمیم گیران قوا وجود دارد بیفزایند و دامن بزنند. سال 1400 بیش از هر زمان دیگر به آرامش احتیاج داریم. از آنجا که انتخابات پیش رو است و محتمل است که تنش های سیاسی رخ دهد بهتر است که تمام مسئولان صبر پیشه نمایند چرا که با هرگونه تنش، فضای اقتصادی کشور از حالت تعادل نسبی که ایجاد شده است خارج می گردد.

نکته دیگری که باید به آن پرداخت پرهیز از هرگونه تک روی است؛ زمانی یک تصمیم می تواند موفقیت آمیز عملیاتی گردد که تمام مجموعه ها به آن تمکین نمایند. وقتی چنین امری نباشد قاعدتاً بهبود فضای کسب و کار هم رخ نخواهد داد. از طرفی امیدوارم سیاستگذاران از تصمیم های آنی جلوگیری نمایند و بدانند که دود هرگونه تصمیم عجولانه ای وارد چشم تک تک مردم ایران می گردد. اگر همه ما کشور را متعلق به فرزندانمان بدانیم برای آن کوشش بیشتری خواهیم کرد و دیگر با فرصت طلبی و رانت منافع شخصی را دنبال نمی کنیم.

در این میان توصیه ای که می توان به مردم داشت فاصله دریافت از فعالیت های دلالی است. خیلی ها تمایل دارند که مردم به جای فراوری به فکر فعالیت زود بازده باشند و به وسیله واسطه گری به درآمدزایی برسند؛ لذا ضرورت دارد برای امسال از چنین نگاه مخربی فاصله گرفت و اجازه نداد که بعضی از نگاه های ضد فراوری و ضد توسعه تقویت گردد.

طی امسال با رفتار های سودجویانه در خیلی از حوزه ها شاهد گرانی بودیم، اگر بعضی از صفوف و فرصت طلبی ها ایجاد نمی شد اکنون فضای اقتصادی التهاب نداشت و مردم در خرید های خود شرایط بهتری داشتند. نکته دیگر اینکه از مردم می خواهم در حوزه هایی که آشنا نیستند ورود ننمایند به عنوان مثال خرید بیت کوین، سرمایه گذاری در بورس و سایر بخش ها. اگر بتوانیم با عینکی دیگر سال 1400 را ببینیم شاهد ایران توسعه یافته خواهیم بود. امیدوارم سال آینده همه بر اساس احتیاج واقعی خود خرید نمایند و نگاه ملی داشته باشند.

خرید کالا های ایرانی را ترجیح دهید

مسعود گل شیرازی عضو اتاق بازرگانی ایران هم گفت: سیاستگذاران برای سال 1400 چندین باید دارند که اولین آن ایجاد آرامش در بازار و دومین آن حرکت به سمت بهبود فضای کسب و کار است و سومین موضوعی که باید دنبال گردد این است که سیاستگذاران در خصوص بخش هایی که شرایط خوبی ندارند، اهتمام ویژه داشته باشد.

نکته دیگر که اهمیت دارد سال آینده سیاستگذاران انجام ندهند تصویب قوانین متضاد با فراوری و آیین نامه ها است. طی سال های گذشته قوانین معارض با فراوری و فعالیت های اقتصادی به تصویب رسیده است؛ اگر دولت جلوی تصمیم های متضاد را بگیرد دیگر فعالان اقتصادی و حتی کارگزاران دولتی با قوانین متعارض روبرو نمی شوند.

موضوع دیگری که تحت هیچ شرایطی نباید دنبال گردد صدور بخشنامه ها و دستورالعمل هایی است که ثبات اقتصادی را مخدوش می نماید؛ در حال حاضر کشور به ثبات احتیاج دارد بدین جهت در سال پیش رو باید همه سیاستگذاران در این راه حرکت نمایند. مشخص تکلیف نوسانات ارزی نکته دیگری است که باید به آن توجه گردد. دولت بایستی چشم انداز کوتاه را برای فعالان اقتصادی ترسیم کند تا بتوان فعالیت های توسعه ای را دنبال کرد.

نکته دیگر اینکه اختیارات تصمیم گیری به استان ها واگذار گردد، رویه های جاری نمی تواند ایران را به سلامت از چالش ها عبور دهد. در این میان باید عنوان نمود که خدمتگزاران دولتی نباید فضایی ایجاد نمایند که احساس نارضایتی مردم بیشتر گردد؛ اگر چنین امری مورد توجه قرار گیرد مردم به دولت و تصمیم های آن اعتماد می نمایند.

در خطاب به مردم یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که کالای ایرانی را به کالای خارجی ترجیح دهند. حتی اگر ترجیح نمی دهند حداقل تا مدتی باز هم کالای ایرانی خریداری نمایند. اگر مردم تحمل نمایند می توان نقص ها را رفع کرد و اجازه نداد که کشور های تحریم نماینده ایران به خواسته خود برسند. هر چند که در این راستا ضرورت دارد صاحبان بنگاه های دولتی بیش از گذشته به فکر رونق و کیفیت فراوری باشند.

منبع: فرارو

به "نباید های اقتصاد در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نباید های اقتصاد در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید