نتایج یک تحقیق؛ مصرف مولتی ویتامین از زوال حافظه پیشگیری می نماید!

به گزارش وبلاگ چاپارها، فواید مولتی ویتامین در افرادی که بیماری های قلبی یا گردش خون، مثل جراحی یا گشاد شدنِ عروق منتهی به قلب داشتند، بیش تر بود. بیکر می گوید: ممکن است دلیلش این باشد که بیماری های قلبی عروقی پیامد های شاخصی روی سلامت مغز دارد.

نتایج یک تحقیق؛ مصرف مولتی ویتامین از زوال حافظه پیشگیری می نماید!

وبلاگ چاپارها | مصرف روزانه قرص های حاوی مولتی ویتامین و مواد معدنی برای پیشگیری از زوال شناخت که با افزایش سن به صورت طبیعی رخ می دهد، لازم است.

به گزارش وبلاگ چاپارها ، در خاتمه یک آزمایشِ سه-ساله، افرادی که طی این مدت به صورت روزانه مکمل های مولتی ویتامین-مواد معدنی موجود در بازار را مصرف نموده بودند، به لحاظ شناختی 1.8 سال جوان تر از کسانی بودند که در طی همین مدت شبه-دارو استفاده نموده بودند.

لارا بیکر، از دانشگاه ویک فارست، در کارولینا، می گوید: این نتایج شگفت انگیز است. فواید مصرفِ قرص های مولتی ویتامین همیشه در میان پزشکان محل مناقشه بوده است. این قرص ها در کشور های پیشرفته تحتِ پوشش بیمه بودند و به افرادی که تغذیه نامناسبی داشتند، داده می شدند. یک مطالعه نشان داد که این افراد در مقایسه با سایرین که قرص های مکمل مصرف نمی کردند، از سلامتی بهتری برخوردار بودند.

اما در این مطالعات از آزمون های کنترلِ شبه-دارو که یکی از برترین شواهد پزشکی را فراوری می نماید، استفاده ننموده بودند. وقتی در آزمایش ها به گروه کنترل شبه-دارو داده شد، محققان دریافتند افراد سالم از مصرف قرص های مکمل منفعتی نمی برند. به نظر می رسید که دلیلِ نتایجِ اولیه، ناشی از آزمودنِ تأثیرات مکمل ها روی افرادی بود که علاوه بر مصرف مکمل ها به روش های دیگری نیز مراقبت سلامتی خود بودند.

اما آزمون اخیر به صورت تصادفی روی تقریباً 2300 آمریکاییِ بین سنین 65 تا 100 سال انجام شد. بیکر و تیمش مطالعه شان را با این هدف شروع کردند که ببینند آیا ماده فلاونول ـ که ترکیبی است که در شکلات پیدا می گردد و گفته می گردد برای سلامتی سودمند است ـ می تواند زوال شناخت را در سنین بالا به تأخیر بیندازد یا خیر. به منظور آنالیز این مورد آن ها گروهی داشتند که روزانه قرص های مولتی ویتامین و مواد معدنی معمولی را مصرف می کردند تا بتوانند مقدار سلامتی را در بین دو گروه مقایسه نمایند.

در شروع این آزمون ها، مشارکت نمایندگان در آزمون های شناختی برای مقدار گیری حافظه، مهارت های واژگانی و عددی شرکت کردند و نمرات همه آزمون ها در قالب یک نمره واحد ادغام شد.

سپس مشارکت نمایندگان به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند که یک گروه طی سه سال قرص مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف می کردند؛ گروه دیگر طی همین مدت قرص های حاوی فلاونول مصرف می کردند و گروه سوم فقط شبه-دارو دریافت کردند. آزمون های شناختی ای که در ابتدای آزمون برگزار گردید، هر سال به مدت سه سال تکرار شد.

همه بعد از سال اول به مدت دو سال، در آزمون های شناختی نمرات بهتری کسب کردند، اما در خاتمه سال سوم، نمرات آن ها به طرز چشم گیری افزایش یافت. بیکر می گوید، ممکن است دلیلش آن باشد که در دو سال ابتدایی آن ها داشتند با چگونگیِ انجام تست ها آشنا می شدند.

بااینحال، کسانی که طی این دوران قرص های مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف نموده بودند، در مقایسه با کسانی که فقط شبه-دارو مصرف نموده بودند، نمرات بالاتری گرفتند و نمراتِ کسانی که طی این دوره فلاونول مصرف نموده بودند، تغییر نکرد. تعیین نیست که کدام ترکیبِ موجود در مولتی ویتامین ها و مواد معدنی در این تغییرات نقش ایفا نموده است.

فواید مولتی ویتامین در افرادی که بیماری های قلبی یا گردش خون، مثل جراحی یا گشاد شدنِ عروق منتهی به قلب داشتند، بیش تر بود. بیکر می گوید: ممکن است دلیلش این باشد که بیماری های قلبی عروقی پیامد های شاخصی روی سلامت مغز دارد.

ربکا ادلمایر، از انجمن آلزایمر در آمریکا، می گوید: این یافته ها امیدوارنماینده هستند و می توانند روی سلامتِ عمومی جامعه اثر چشم گیر داشته باشند؛ با اینحال شواهد کافی برای توصیه عمومی به مصرف مولتی ویتامین ها فراهم ننموده اند، این یافته ها باید روی گروه های بزرگی از مردم انجام گردد تا بتوان نتایج را تعمیم داد.

منبع: The NewScientist

ترجمه: سایت وبلاگ چاپارها

منبع: فرادید

به "نتایج یک تحقیق؛ مصرف مولتی ویتامین از زوال حافظه پیشگیری می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج یک تحقیق؛ مصرف مولتی ویتامین از زوال حافظه پیشگیری می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید