هویت نامعلوم 75درصد آشغال های فضایی در مدار زمین

به گزارش وبلاگ چاپارها به نقل از نیواطلس، پژوهشی که برای شناسایی هویت آشغال های فضایی که در مدار 36 هزار کیلومتری زمین حرکت می نمایند، اجرا شده نشان می دهد هویت و ماهیت 75 درصد از آنها غیرقابل تشخیص است.

هویت نامعلوم 75درصد آشغال های فضایی در مدار زمین

این زباله های فضایی عملکرد ماهواره های ناوبری، مخابراتی و آنالیز آب و هوا را مختل می نمایند. بعضی از این زباله های فضایی تا بدان حد کوچک هستند که کنترل و شناسایی آنها کار ساده ای نیست.

اگر چه حدس زده می گردد بخش اعظم این زباله ها همان بخش های قدیمی و از کارافتاده ماهواره ها باشند، اما با گذشت مدت زمان طولانی دیگر نمی گردد ماهیت دقیق بسیاری از آنها را تشخیص داد. محققان هشدار می دهند برخورد و تصادف بعضی از این زباله ها با یکدیگر می تواند آلودگی مدار زمین را بیشتر کند. از جمله در فوریه سال 2009 برخورد دو ماهواره از رده خارج باعث خرد شدن آنها و پراکنده شدن صدها قطعه کوچک این دو ماهواره در فضا شد.

آنالیز ناسا که با همکاری محققان انگلیسی، یک نرم افزار ویژه و تلسکوپ 2.54 متری اسحاق نیوتون در مراکش صورت گرفته، نشان می دهد 95 درصد از قطعات زباله های فضایی حدود یک متر یا کمتر طول دارند و لذا شناسایی، تعقیب و مقابله با خطرات با آنها کار دشواری است.

آنالیز تمام این زباله ها هم نشان می دهد شناسایی ماهیت 75 درصد از این زباله ها دیگر ممکن نیست و همین مساله هم چالشی دیگر بر سر راه پاکسازی مدار زمین از وجود زباله های مذکور است. پژوهشگران می گویند حساسیت سازمان های فضایی و دولت های دنیا در خصوص زباله های فضایی باید افزایش یابد و راهی کم هزینه و دقیق برای جمع آوری این زباله ها یافته گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هویت نامعلوم 75درصد آشغال های فضایی در مدار زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هویت نامعلوم 75درصد آشغال های فضایی در مدار زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید