ویتامین و غذا های ضد ریزش مو

به گزارش وبلاگ چاپارها، ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در طول زندگی آن را به نوعی تجربه می نمایند.

ویتامین و غذا های ضد ریزش مو

به گزارش بهداشت نیوز، بعضی از افراد همواره از ریزش موی سر خود گله می نمایند؛ اما باید بدانند که برای ریزش مو دلایل بسیار زیادی وجود دارند. استرس، دیابت، عوامل ژنتیکی و افزایش سن از دلایل ریزش مو محسوب می شوند.

در مواقعی ممکن است ریزش مو نه به علت خارجی، بلکه به علت رژیم غذایی اشتباه ایجاد گردد؛ پس باید توجه داشته باشید اگر مو های شما بدون هیچ علتی در حال ریزش هستند، این نشان می دهد بدن شما از نظر بعضی مواد مغذی دچار سوء تغذیه شدید شده است؛ بنابراین باید ویتامین و غذا های ضد ریزش مو را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از ریزش مو جلوگیری کنید.

ریزش مو چیست؟

پوست سر سالم به طور میانه 100 هزار تار مو دارد. ریزش 100 تا 150 تار مو در روز برای بزرگسالان، بسته به شست و شو و شانه کردن، طبیعی است. در یک فرد سالم، ریزش مو می تواند تا 2 ماه ادامه یابد. اگر دوره ریزش مو، که 3 بار در سال تکرار می گردد، از 2 ماه بیشتر گردد؛ ممکن است نشان دهنده بعضی بیماری های جدی باشد و احتیاج به یاری متخصص دارد.

طول عمر هر مو تقریباً به سه دوره تقسیم می گردد. فاز رشد طولانی ترین مرحله است؛ در این مرحله مو ها به طور میانه یک سانتی متر در ماه رشد می نمایند. پس از اتمام این مرحله، مو وارد مرحله استراحت می گردد که چند هفته طول می کشد. پس از این مرحله که به طور میانه 3-2 هفته طول می کشد، وارد فاز ریزش مو می گردد.

آن دسته از مو هایی که وارد فاز ریزش می شوند، ارتباط خود را با فولیکول مو از دست می دهند و در عرض 4-2 ماه می ریزند. این مدت را می توان با شانه کردن، برس زدن و شستن مو ها کوتاه کرد؛ اما نمی توان آن را طولانی کرد. در سرانجام این مدت، حتی اگر کاری برای مو ها انجام نگردد، مو ها خود به خود می ریزند و مو های تازه از فولیکول مو برای جایگزینی مو های ریخته شده فراوری می شوند.

در هر مرحله، 90-85 درصد مو ها در مرحله رشد، 2-1 درصد در مرحله استراحت و 15-10 درصد در مرحله ریزش هستند. منطق پذیرش ریزش تا 100 تار مو در روز در روز های بدون حمام بر اساس فیزیولوژی مو طبیعی است.

در ادامه این مطلب چند توصیه تغذیه ای برای جلوگیری از ریزش مو برای شما تهیه نموده ایم.

ویتامین و غذا های ضد ریزش مو

ویتامین ها و مواد معدنی زیادی وجود دارند که مو های ما برای سالم ترین و رشد مناسب بدون ریزش مو به آن ها احتیاج دارند. این ویتامین ها عبارتند از:

ویتامین A

ما اغلب فکر می کنیم که ویتامین A برای چشم مهم است؛ اما این در حالی است که این ویتامین برای سلامت مو های ما نیز مهم است. زیرا این ویتامین در فراوری سبوم و بعلاوه یاری به رشد مو نقش دارد و به مرطوب نگه داشتن پوست سر یاری می نماید.

ویتامین B

تمام ویتامین های B برای رشد مو ضروری هستند. با این حال، بیوتین، به ویژه ممکن است برای بعضی افراد مهم تر باشد. بیوتین به انتقال مواد مغذی در سراسر بدن یاری می نماید و بعلاوه ممکن است در انتقال مواد مغذی به پوست سر مفید باشد.

ویتامین C

ویتامین C که دارای خواص آنتی اکسیدانی است می تواند از مو در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند. ما برای ساخت کلاژن به ویتامین C احتیاج داریم. کلاژن یک بلوک ساختمانی مهم است که در مو های ما یافت می گردد.

ویتامین D

ویتامین D که برای ایمنی بدن همه ما مهم است، برای رشد مو نیز مهم تلقی می گردد. سطوح پایین ویتامین D با مقادیر زیاد ریزش مو مرتبط است. تعیین است که سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی، یک مشکل ایمنی که باعث ریزش موی منطقه ای می گردد، مرتبط است.

ویتامین E

درست مانند ویتامین C، ویتامین E نیز به علت خواص آنتی اکسیدانی که باعث رشد مو می گردد؛ مهم است. مصرف ویتامین E ارتباط مستقیمی با افزایش رشد مو دارد.

زینک یا روی

زینک یا روی همچون ویتامین D، با ریزش مو مرتبط است. این ماده معدنی هم در رشد و هم در ترمیم بافت مو نقش دارد. با این حال، باید از مصرف بیش از حد روی همراه با مکمل ها خودداری کنید؛ زیرا روی بیش از حد نیز با ریزش مو مرتبط است.

آهن

کمبود آهن یکی از انواع کم خونی است. یکی از علائم کم خونی ریزش مو است. آهن در انتقال اکسیژن گلبول های قرمز نقش دارد؛ در حالی که آهن را می توان از منابع گیاهی نیز به دست آورد. آهن موجود در آن ها ممکن است به میزان آهن منابع حیوانی در بدن جذب نگردد.

پس از آشنایی با مواد مغذی مورد احتیاج برای جلوگیری از ریزش مو، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه غذا هایی باید مصرف شوند تا به میزان کافی از این مواد مغذی دریافت کنید. بعضی از غذا های غنی از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد و رشد موی سالم به توضیح زیر هستند:

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی بیوتین و زینک است؛ این ها مواد مغذی لازم برای رشد موی سالم هستند. تخم مرغ سرشار از پروتئین است. پروتئین عامل مهمی برای رشد و تقویت مو است.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز عبارتند از: اسفناج، ساوی، شارد، شاهی و کلم سیاه. از آن جایی که سبزیجات برگ سبز حاوی ویتامین D، آهن و ویتامین B (فولات) هستند؛ برای سلامت مو بسیار مهم تلقی می شوند.

ماهی روغنی

ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی و تن، حاوی ویتامین هایی مانند B و D هستند. افرادی که علاقه ای به خوردن ماهی ندارند می توانند از مکمل های روغن ماهی برای دریافت این مواد مغذی استفاده نمایند.

دانه های چیا

دانه چیا سرشار از پروتئین و فیبر است. حاوی اسید های چرب ضروری نیز است که به رشد مو یاری می نماید.

آووکادو

آووکادو سرشار از روغن های ضروری و بعلاوه ویتامین E است و به جلوگیری از ریزش مو یاری می نماید. یک آووکادو حاوی 20 درصد ویتامین E توصیه شده روزانه و بعلاوه فولات و ویتامین C است.

بادام

برای خوردن اندازه کافی بادام می توانید کره بادام را در برنامه غذایی خود قرار دهید. از آن جایی که بادام حاوی ویتامین E، ویتامین B و روی است، به پیشگیری و درمان ریزش مو یاری می نماید.

فلفل دلمه ای قرمز

وقتی صحبت از ویتامین C می گردد، بیشتر مردم به میوه هایی مانند نارنگی و پرتقال فکر می نمایند؛ اما فلفل دلمه ای قرمز نیز سرشار از ویتامین C است. حاوی ویتامین های B 6 و A نیز است.

میگو

در کنار پروتئین، آهن، روی، ویتامین D و ویتامین های B نیز به رشد مو یاری می نمایند. می توانید میگو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

لوبیا

لوبیا علاوه بر این که سرشار از پروتئین و فیبر است؛ حاوی روی، آهن و انواع ویتامین های گروه B نیز است. می توانید با خیس کردن لوبیاها، هضم آن ها را آسان تر کنید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از آهن و پروتئین است. علاوه بر این ها، روی و ویتامین B نیز دارد که از مواد مغذی مهم برای سلامت مو هستند.

صرف نظر از عادات غذایی خود، می توانید به راحتی ویتامین ها و مواد معدنی که برای سلامت مو مهم هستند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چه بخواهید سبزیجات برگ سبز بیشتری مصرف کنید یا غذا های گیاهی مانند لوبیا و آووکادو، یا متوجه شده اید که به پروتئین احتیاج دارید و می خواهید صدف، میگو و گوشت گاو را به وعده های غذایی خود اضافه کنید، غذا های زیادی وجود دارند که حاوی مواد مغذی هستند که برای حفظ موهایتان احتیاج دارید.

اگر چه افزودن همزمان همه این غذا ها به رژیم غذایی سخت است؛ اما می توانید با ایجاد وعده های غذایی که حاوی بیش از یک غذا به طور همزمان هستند، آغاز کنید. خواه میگو را به سالاد اسفناج خود اضافه کنید یا اندازهی بادام خلال شده را روی سیب زمینی سرخ نموده فلفل بپاشید. به تدریج می توانید از ریزش مو ناشی از سوء تغذیه جلوگیری کنید.

منبع: فرارو

به "ویتامین و غذا های ضد ریزش مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین و غذا های ضد ریزش مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید