آمریکا می داند قادر به توقف خط لوله گاز جریان شمالی-2 نیست

به گزارش وبلاگ چاپارها، مقام وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرد: واشنگتن درک می کند که امکان متوقف کردن فرایند ساخت خط لوله جریان شمالی-2 تقریباً صفر است، ولی این طرح را اقدامی ژئوپلیتیکی از سوی روسیه و خطرناک برای امنیت انرژی اروپا می داند.

آمریکا می داند قادر به توقف خط لوله گاز جریان شمالی-2 نیست

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ چاپارها به نقل از خبرگزاری تاس، فیلیپ ریکر مشاور ویژه وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اورآسیا در کنفرانس خبری در رابطه با سفر آنتونی بلینکن به برلین، پاریس، رم و واتیکان بیان نمود که ایالات متحده این مسئله را درک می کند که امکان توقف فرایند ساخت خط لوله گاز جریان شمالی-2 در نتیجه اعمال تحریم ها تقریباً صفر است.

این مقام آمریکایی گفت: مواضع دولت ایالات متحده درباره خط لوله جریان شمالی-2 کاملاً تعیین و تصمیمات اتخاذ شده برای اعمال تحریم ها علیه این طرح نیز گویای این مسئله است. ما معتقدیم که این خط لوله یک طرح ژئوپلیتیکی از سوی روسیه است که امنیت انرژی اروپا را در معرض خطر قرار می دهد، به امنیت اوکراین و دیگر کشورهای اروپای شرقی، از جمله اعضای ناتو آسیب می رساند. به همین دلیل، دولت آمریکا تحریم هایی علیه 4 شرکت روسی شرکت کننده در اجرای این طرح و همچنین برخی کشتی های روسی فعال در این زمینه اعمال کرده است.

ریکر ادامه داد: فرایند ساخت خط لوله گاز جریان شمالی-2 در ماه ژانویه که دولت جدید آمریکا کار خود را آغاز کرد، تا بیش از 90 درصد تکمیل شده بود. ما معتقدیم که با کمک تحریم ها نمی توان مانع از به اتمام رسیدن این طرح شد، به همین دلیل اعمال اقدامات محدود کننده علیه آن به تعویق افتاد تا از آسیب رسیدن بیشتر به روابط ایالات متحده با شرکای اروپایی خود جلوگیری کنیم.

به گفته مشاور وزیر خارجه آمریکا، دولت ایالات متحده قصد دارد در همکاری نزدیک با کشور آلمان و از طریق راه های دیپلماتیک، اقداماتی برای کاهش خطرات ناشی از این خط لوله انجام دهد. وی یادآور شد که این موضوع در مذاکرات با مقامات اوکراینی و کشورهای شرق اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لازم به یادآوری است که جیک سالیوان مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی به تازگی اعلام کرده که واشنگتن به اعمال تحریم ها علیه شرکت های روسی شرکت کننده در ساخت خط لوله گاز جریان شمالی-2 ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آمریکا می داند قادر به توقف خط لوله گاز جریان شمالی-2 نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا می داند قادر به توقف خط لوله گاز جریان شمالی-2 نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید