147 هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان برداشت شد

به گزارش وبلاگ چاپارها، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 147 هزار تن خرما سال جاری از سطح نخلستان های منطقه ها جنوبی این استان برداشت و حدود 140 هزار تن نیز براثر بارندگی(سامانه مونسون) دچار خسارت شد.

147 هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان برداشت شد

امان الله طوقی اظهارداشت: برداشت خرما از تیرماه در سیستان و بلوچستان با ارقام زودرس کتومی، نگال و آشوبه آغاز شده و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در اواخر آبان به خاتمه می رسد.

وی بیان نمود: خرمای مضافتی با سطح زیرکشت 28 هزار و 400 هکتار و خرمای ربی با سطح زیرکشت 22 هزار و 500 هکتار بیشترین نخلستان های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده اند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 41 درصد سطح محصولات باغی استان به کشت خرما اختصاص دارد.

وی بیان نمود: از 62 هزار و 914 هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان 49هزار و 718 هکتار بارور بوده و سالانه بیش از 287 هزار تن انواع خرما در این استان فراوری و روانه بازار مصرف می گردد که سال جاری به علت خسارت وارده ناشی از سیلاب سامانه بارشی مونسون و در نتیجه ترشیدگی خرما شاهد از بین رفتن140 تن از این محصول هستیم.

طوقی اظهارداشت: خرمای فراوری شده سیستان و بلوچستان علاوه بر استان های داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می گردد.

وی گفت: بیشترین نخلستان های سیستان و بلوچستان در شهرستان های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: کشت خرما در استان زمینه اشتغال بیش از 40 هزار نفر را فراهم نموده است.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در فراوری محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.

فراوری محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های بعضی منطقه ها این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان فراوری دو بار محصول را دارند.

هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری فراوری می گردد.

وبلاگ چاپارها سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "147 هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان برداشت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "147 هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان برداشت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید